Sökning: "Från demokrati till"

Visar resultat 11 - 15 av 827 uppsatser innehållade orden Från demokrati till.

  1. 11. Ålder och samhällsperspektiv : en betraktelse över det livslånga lärandet i den akademiska miljön för 55-plussare

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Eva-Maria Wertvreter; [2024]
    Nyckelord :Age; Ageism; the academic world; Health; quality of life; Sociocultural learning; Andragogy; Democracy; Life long learning; Inclusion; Hermeneutic; Fenomenografic; Sociocultural theory; 55 ; Ålder; Ålderism; Akademisk miljö; Hälsa; Livskvalitet; Sociokulutrellt lärande; Andragogik; Demokrati; Livslångt lärande; Inkludering. Hermeneutik; Fenomenografi; Sociokulturell teori; 55 ;

    Sammanfattning : Att det finns problem i sammanhanget med livslångt lärande för mogna studenter på universitets-nivå utomlands finns dokumenterat i många tidigare studier där mogna studenter utsätts för marginalisering och försummelse m.m. LÄS MER

  2. 12. En kvantitativ studie av antalet motioner till utbildningsutskottet och om det följer mittenväljarnas prioritering av utbildningsfrågor

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Hannes Nelander; [2023-11-28]
    Nyckelord :Issue ownership; Riding the wave; Regeringsstatus; Utbildningsutskottet; Responsivitet; Riksdagspartier; Mittenväljarna; Skola Utbildning;

    Sammanfattning : Responsivitet från riksdagspartierna gentemot befolkningen är väsentligt för en demokrati (Pitkin, 1967). Tidigare forskning (Klüver & Sagarzazu, 2016; Wagner & Meyer, 2014) har funnit att partier i västerländska demokratier generellt är lyhörda till mittenväljare, genom att studera partiernas pressmeddelande och valmanifest. LÄS MER

  3. 13. Pedagogers syn på sin egen yrkesroll i den demokratiska processen.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Maria Andersson; Maria Dalerstedt; [2023-10-26]
    Nyckelord :Elevinflytande; fritidshem; delaktighet; inflytande; formellt inflytande; informellt inflytande; demokrati; ledarskap; Covid-19-pandemi;

    Sammanfattning : Vår upplevelse är att kollegor talar om att det blivit en mycket begränsad möjlighet att genomföra en bra verksamhet, särskilt under den pågående Covid-19-pandemin, med ett varierat innehåll då det mesta av tiden ska bedrivas utomhus. Vi ser en risk med att fritidsverksamheten mer uppfattas och upplevs som barnpassning utomhus av pedagogerna, likt så som Haglunds (2009) diskurs, “överbliven tid” beskrivs. LÄS MER

  4. 14. RÖSTRÄTT OCH VALBARHET - Politiska motioner om inkludering och exkludering i svensk demokrati 1989–2023

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Josefin Wiberg; [2023-08-30]
    Nyckelord :Rösträtt; Valbarhet; Politiska motioner; Demokratiteori;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsen undersöker hur partier vill förändra rösträtten utifrån ålder och medborgarskap samt regler för valbarhet. Uppsatsen fokuserar inte på vilket parti eller enskild ledamot som föreslår vad i motionerna då det skulle leda till fördjupning av de politiska ideologierna och partiprogram som inte har med syftet eller ämnet att göra. LÄS MER

  5. 15. Skolans främsta uppgift En kvalitativ innehållsanalys av demokratiskildringar i läroböcker för samhällskunskap

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Marcus Löwgren; [2023-06-15]
    Nyckelord :Samhällskunskap; demokrati; läroböcker; demokratimodeller; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Att lära ut och främja demokrati är en viktig del av undervisningen i skolämnet samhällskunskap. Från statsvetenskapligt håll har det dock påpekats att begreppet ’demokrati’ kan definieras på flera olika sätt. LÄS MER