Sökning: "Fritidshem och jag exkludering"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Fritidshem och jag exkludering.

  1. 1. "Får jag vara med och leka?" : Om inkludering i fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jennifer Hamnell; Patrick Sundström; [2022]
    Nyckelord :Inkludering; fritidshem; fritidspedagoger; fritidsaktiviteter; integrering; exkludering; inflytande; delaktighet;

    Sammanfattning : Inledning På fritidshemmet innefattar ofta begreppet inkludering att samtliga barn ska vara delaktiga i aktiviteter och den undervisning som bedrivs. Inkludering som begrepp är ständigt aktuellt och har berörts av flertalet forskning under åren. LÄS MER

  2. 2. “Det är klart jag ska ha någon att vara med” : Elevernas möjligheter till deltagande i den fria leken, utifrån fritidslärares upplevelser.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Tåqvist; Fanny Hermansson; [2020]
    Nyckelord :Exkludering; fria leken i fritidshem; fritidslärares uppfattning; inkludering; möjligheter till deltagande; strategier; upplevelser.;

    Sammanfattning : Elevernas möjligheter till deltagande blir påverkat av deras sätt att inkludera och exkludera    varandra i leken. Enligt Öhman (2012), Öhman (2006) och Bliding (2004) ses inkludering och speciellt exkludering som något vanligt och förekommer ofta i elevers relationsarbete, sampel och lekar, där Öhman (2012) även påstår att pedagoger kan ha svårt att veta hur de ska hantera exkluderande situationer. LÄS MER

  3. 3. Den villkorade leken: “Alla ska vara med” : En vetenskaplig essä som undersöker fritidslärarens arbete med mellanmänskliga relationer

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Katarina Johansson; [2018]
    Nyckelord :children; shared play; participation in peer cultures; access strategies; status hierarchies; inclusion in play; lek; kamratkulturer; inträdesstrategier; hierarkier; inkludering; exkludering;

    Sammanfattning : Jag har i denna vetenskapliga essä försökt diversifiera, det allmängiltiga uttrycket “alla ska vara med”. Min gestaltning, som inleder denna essä, beskriver situationer där barn ställs utanför leken. Ibland försöker vi pedagoger, i demokratisk anda och välvilja, förändra leken och inkludera dem som barnen exkluderat. LÄS MER

  4. 4. Nyanlända elevers språkutveckling i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Edin Vehabovic; [2017]
    Nyckelord :fri lärandemiljö; fritidshem; inkludering; interaktion; mediering; nyanlända elever; språkutveckling;

    Sammanfattning : I denna studie vill jag undersöka hur pedagoger på två olika skolors fritidshem arbetar för att främja nyanlända elevers språkutveckling? Vilka metoder använder pedagogerna samt hur reflekterar de kring inkludering samt exkludering? Det handlar om att erbjuda lekar, aktiviteter och att nyanlända eleverna snabbt kommer i kontakt med svenska språket. Tydligt var att det lärande som sker i verksamheterna handlar om fri lärandemiljö där interaktion sker i ett socialt samspel mellan eleverna. LÄS MER

  5. 5. Konsten att fördela min uppmärksamhet på bästa sätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildningen

    Författare :Kea Terneborg; [2013]
    Nyckelord :children with special needs; educator; and youth recreation center; inclusion; integration; segregation; ethic theories; Barn med speciella behov; fritidspedagog; fritidshem; inkludering; integrering; segregering; etiska teorier;

    Sammanfattning : Min uppsats handlar om situationer där jag har svårt att fördela min uppmärksamhet. Mitt fokus läggs antingen på barnet med speciella behov eller på barngruppen. I essän för jag en diskussion runt mitt eget förhållningssätt kring detta. LÄS MER