Sökning: "Game development"

Visar resultat 21 - 25 av 991 uppsatser innehållade orden Game development.

  1. 21. Kommunikation inom kortspel

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Ella Ek; Markus Koffman; [2023]
    Nyckelord :Communication; Cardgame; UNO; Voice-chat; Text-chat; Emotes; Experiment; Interviews; Social interaction; Game development; Kommunikation; Kortspel; UNO; Röstchatt; Textchatt; Emotes; Experiment; Intervjuer; Social interaktion; Spelutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur olika kommunikationsmedel påverkar kortspelare, och vilken kommunikationsmetod som skulle vara mest gynnsam i olika situationer. Foruminlägg indikerar att bristen på kommunikationsmetoder i kortspel är ett problem, eftersom det begränsar social interaktion mellan spelare. LÄS MER

  2. 22. Improving player experience using Flow in Tower Defense game Daidala : A case study on improving Flow according to Sweetser & Wyeth's GameFlow criteria

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Mario Palleschi; Isak Larsson; [2023]
    Nyckelord :Flow; GameFlow; Quality Assurance; Qualitative Comparative Analysis; Research through Design;

    Sammanfattning : Using a Research through Design approach, this research aims to utilize the criteria of Flow outlined by Csikszentmihályi in Flow: The Psychology of Optimal Experience (2014) and later adapted to videogames by Sweetser & Wyeth in GameFlow: a model for evaluating player enjoyment in games (2005) to improve the Tower Defense game Daidala by increasing players’ time spent in a state of Flow. This serves to provide future game designers with an example of how this model and these concepts can be applied when designing and developing a game. LÄS MER

  3. 23. Spel som läromedel i matematikundervisning : en forskningsöversikt om vilka spel som rekommenderas i spelbaserad matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Markus Joelsson; [2023]
    Nyckelord :Spelbaserat lärande; matematik; kunskapsinlärning; spel;

    Sammanfattning : Litteraturstudiens syfte är att redogöra för vilka spel som används inom matematikdidaktisk forskning som undersöker effekterna av spelbaserat lärande på kunskapsutveckling i matematiska. Utöver att redogöra vilka spel som används analyseras även vissa egenskaper spelen i forskningen har: om de är analoga eller digitala och om de utvecklats i pedagogiskt eller i underhållande syfte. LÄS MER

  4. 24. Identifying and Applying Hand-painted Features Onto Procedurally Generated Textures

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Rebecca Künkel; Caroline Elsass; [2023]
    Nyckelord :Procedural content generation; procedural texturing; stylized;

    Sammanfattning : Background. Procedural content generation (PCG) is a powerful tool used in manydifferent areas within game development. One of these areas are texturing where procedural generation have several advantages, including increased effectiveness, reducedstorage cost and unlimited texture resolution. LÄS MER

  5. 25. Designing micro exertion game for 2-minute active breaks with ML-agent-based skeletal tracking act the Godot Engine

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Mohamad Shafeah; Rayan Bayat; [2023]
    Nyckelord :Exergame; mining exergame; 2-min-exergame.;

    Sammanfattning : This thesis presents the design and development of an innovative exergame aimed atcombating the adverse effects of sedentary lifestyles, particularly prevalent among officeworkers and gamers. The game, built using the open-source Godot game engine andGoogle's MediaPipe machine learning framework, utilizes motion capture technology totranslate real-world player movements into in-game actions. LÄS MER