Sökning: "Genus historia"

Visar resultat 21 - 25 av 563 uppsatser innehållade orden Genus historia.

  1. 21. Genus i läroböcker i ämnet historia : En kvalitativ läromedelsanalys av hur män och kvinnor framställs i bild och text

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Doris Bosnjak; Savas Keisidis; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 22. De bortglömda kvinnorna? : En kvalitativ intervjustudie hur lärare i mellanstadiet arbetar för att lyfta kvinnor i sin historieundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Felicia Hamrin; [2022]
    Nyckelord :Jämställdhet; genus; läromedel; läroböcker; kvinnoperspektiv; jämställdhetsuppdrag;

    Sammanfattning : Alla Sveriges skolor har ett jämställdhetsuppdrag som innebär att all personal aktivt ska arbeta för en jämställd undervisning. All personal inom skolan ska fokusera på alla människors lika värde, individens frihet samt jämställdhet mellan kvinnor och män. LÄS MER

  3. 23. Smyckade gotländska kvinnor : En studie av samspelet mellan feminina smycken i gravar & depåer under vikingatiden på Gotland

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historia

    Författare :Isabelle Andersson; [2022]
    Nyckelord :Jewellery; femininity; gender; identity; funeral practices; hoards; correspondence analysis; Viking Age; Guta Law; Smycken; femininitet; genus; identitet; gravskick; depå; korrespondensanalys; vikingatid; Gutalagen;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to investigate the social role of women in the Viking Age on Gotland. The female jewellery articulated the Gotlandic identity on the island in the Viking Age, unlike the men's jewellery which expressed similarities with other places in Scandinavia. LÄS MER

  4. 24. Eleverna vid Smögens ambulerande Lotsbarnskola i mitten av 1800-talet : En studie i utbildningshistoria inom Ämneslärarprogrammet med mikrohistorisk ansats om eleverna och undervisning i den ambulerande Lotsbarnskolan på Smögen år 1866 analyserat ur ett genus- och klassperspektiv.

    L2-uppsats,

    Författare :Lena Hasslöf Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :Historia; Utbildningshistoria; Ambulerande skola; Lotsbarnskola; Smögen; Mikrohistoria;

    Sammanfattning : Sammanfattning  De statliga Lotsbarnskolorna bedrev skolverksamhet på drygt tjugo platser runt om på Sveriges kust under åren 1845 – 1925. Lotsbarnskolorna var till en början i de flesta fall ambulerande, vilket innebar att skolverksamheten flyttades mellan två till tre platser under året,  och startades för att skapa möjligheter att föra lotsyrket vidare från far till son då yrket var ett statligt ämbetsmannayrke som krävde utbildning för att ta examen. LÄS MER

  5. 25. Genus inom skolämnet historia : En studie om män och kvinnors framställning i läromedel för låg- och mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elias Hession; Kani Kammaran Habib; [2022]
    Nyckelord :Genus; kön; läromedelsanalys; lågstadiet; mellanstadiet;

    Sammanfattning :  Syftet med studien är att undersöka och jämföra framställningen av män och kvinnor i två olika historieböcker, en för lågstadiet och en för mellanstadiet. Studiens frågeställningar är: Hur ofta förekommer män respektive kvinnor i de två läromedlen i text? Hur ofta förekommer män respektive kvinnor i de två läromedlen på bild? Vilka likheter och skillnader finns det mellan hur kvinnor och män representeras i text och bild i de två läromedlen från lågstadiet respektive mellanstadiet? Studien utgår från Yvonne Hirdmans teori om genus, Annie Olssons fallstudie om läromedlets påverkan på elever, samt Britt-Marie Berge och Göran Widdings studie om mäns överrepresentation i text och bild. LÄS MER