Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Sveriges Television : för de unga och trendiga?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Journalistik

    Författare :Rebecka Prahl; Fanny Marhaug; [2021]
    Nyckelord :Medielogik; Gomorron Sverige; Morgonstudion; Public service; Kommersialisering; Social Sciences;

    Sammanfattning : Under år 2017 gjordes SVT:s morgonprogram Gomorron Sverige om till Morgonstudion. Det nya programmet blev bemött av blandade åsikter. För att ta avstånd från den rådande kommersialiseringen av mediesfären valde SVT att satsa på ett program som ger ett bredare perspektiv och fler infallsvinklar på nyhetsrapporteringen. LÄS MER

  2. 2. "Ett alkoholfritt alternativ, men också några drycker som passar" : En kritisk diskursanalys av språkanvändningen kring alkohol i svensk morgontv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Hanna Gyllin; Unni Jonsson; [2016]
    Nyckelord :MCDA; alcohol; breakfast television; critical discourse analysis; Gomorron Sverige; Nyhetsmorgon; wine recommendations; MCDA; alkohol; morgontv; kritisk diskursanalys; Gomorron Sverige; Nyhetsmorgon; vintips;

    Sammanfattning : Den här studien fokuserar på mediers bilder av alkohol och hur dessa framställs språkligt i svensk morgontv. Specifikt studeras dryckesinslagen i två avsnitt av SVT:s Gomorron Sverige respektive TV4:s Nyhetsmorgon. LÄS MER

  3. 3. Public service i konkurrens – hur underhållande får morgonsoffan bli? En kvantitativ studie av Gomorron Sverige

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Malin Edberg-Larsson; Marie Schagerlind; [2015-08-28]
    Nyckelord :Public Servic; Media policy; Commercialization; Infotainment;

    Sammanfattning : The Swedish morning show ”Gomorron Sverige”, part of public service broadcasting, two years ago changed its profile towards being more news driven. The purpose of this paper is to review the content of the program before and after the change to see if in fact the balance between entertainment and information changed in line with ambition/the charter. LÄS MER

  4. 4. Vem är kvinnan på kvinnodagen? - en kvalitativ analys av Gomorron Sverige på internationella kvinnodagen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Agnes Eskilsson; Sara Uddemar; [2014-02-12]
    Nyckelord :framing; gender roles; identity; norm; morning television; power; stereotypes; identitet; intervju; kvinnoroller; makt; morgon-tv; stereotyper;

    Sammanfattning : In this study we examine how the image of women, through framing and stereotyping in interviews, is constructed in the Swedish television morning show Gomorron Sverige on International Women’s Day. Our study is based on qualitative method, using the ECA (Ethnographic Content Analysis) model. LÄS MER

  5. 5. En rättvisande representation? : En undersökning av morgonprogrammens gäster och i vilken kontext de medverkar

    Kandidat-uppsats, Medier och kommunikation

    Författare :Adam Söderblom; Hanna Brandt Parkvall; [2014]
    Nyckelord :Representation; gender; etnicity; TV; Representation; kön; etnicitet; TV; SVT; TV4;

    Sammanfattning : Abstract Title: A fair representation? A comparative study of the morning program guests and the context in which they are involved. Author: Hanna Brandt Parkvall & Adam Söderblom Tutor: Anne-Marie Morhed Purpose: This study aimed to investigate and compare the guests and the context in which they are involved, in the morning programs Gomorron Sverige on SVT1 and Nyhetsmorgon on TV4. LÄS MER