Avancerad sökning

Visar resultat 16 - 20 av 21 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 16. En märklig informationsbrist om ekologiska livsmedel

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Tobias Myhrman; Carolina Svensson; [2013]
    Nyckelord :Grön marknadsföring; Egna märkesvaror; Marknadskommunikation; Retorik; Lojalitet; Brand Awareness; Förpackningens roll; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka vilken kunskap konsumenter har om ekologiska märkningar i dagsläget samt hur de uppfattar olika ekologiska märkningar för att förstå hur marknadskommunikationen kan optimeras för att öka försäljningen av ekologiska varor. För att genomföra uppsatsens syfte har vi använt oss av en kvantitativ studie och en kvalitativ förstudie. LÄS MER

  2. 17. Green Market Communication - Advertising and communication agencies insight in client companies and views and values on environmental issues

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Ted Marthinsson; Erik Wredberg; [2011]
    Nyckelord :Green market communication; advertising and communication agencies; advertising; attitude alteration; Grön marknadskommunikation; reklam- och kommunikationsbyråer; reklam; attitydförändring;

    Sammanfattning : Kommunikationsbyråerna intar nyckelpositioner i dagens marknadsekonomi där det läggs en stor tilltro i den enskilda individens rationella förmågor. Reklamen bemöts med mycket kritik men anses ändå vara ett kommunikationsmedium som kan säkerställa att de utbyten som sker på konsumentmarknaden verkligen är miljömässigt värdeskapande för de parter som ingår i utbytesprocessen. LÄS MER

  3. 18. Fast fashion mot en hållbar framtid- En studie kring konsumenters attityder till hållbart mode

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :KATARINA SJÖLIN; JOHANNA STRÖMBERG; [2011]
    Nyckelord :fast fashion; sustainable fashion; communication; the green consumer; attityder; hållbart mode; kommunikation; den gröna konsumenten; attitudes;

    Sammanfattning : Under de senaste 15 åren har modeindustrin växt och blivit både snabbare och billigare och begreppet fast fashion har etablerats. Fast fashion är en affärsstrategi inom modeindustrin vars mål är att reducera ledtiderna från idé till butik. LÄS MER

  4. 19. Konsumenters val och uppfattning av elbolag : ett miljöperspektiv

    Kandidat-uppsats, Avd för företagsekonomi

    Författare :Ivana Savic; Karin Bernhardsson; [2011]
    Nyckelord :den gröna konsumenten; grön marknadsföring; el-bolag; miljöperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva och förklara eventuella samband mellan miljömedvetet beteende, uppfattad konsumentpåverkan och val och uppfattning av elbolag, samt hur informanterna uppfattade sitt elbolags marknadskommunikation. Kvantitativ metod tillämpades, där 273 informanter svarade på en enkät. LÄS MER

  5. 20. Att marknadsföra för planeten - En studie om bilbranschen och den gröna marknadskommunikationens effekt på konsumenterna

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Niclas Holmström; Christian Spangsberg; Joakim Bengtsson; [2008]
    Nyckelord :grön marknadskommunikation; marknadsföring; miljömedvetenhet; mottagande; förväntningar; uppfattningar gemensamt värdeskapande; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med denna magisteruppsats är att visa på hur företag kommunicerar för att möta den ökade miljömedvetenheten och därigenom åskådliggöra hur dagens miljöinriktade marknadsföring förmedlas av bilföretagen och uppfattas av konsumenterna. Uppsatsen utgår från kvalitativ metod i form av intervjuer genomförda med Volvo Personvagnar, Lexus Sverige och Audi Sverige samt fokusgrupper i Helsingborg, Halmstad och Lund. LÄS MER