Sökning: "Grundskolelärare"

Visar resultat 21 - 25 av 215 uppsatser innehållade ordet Grundskolelärare.

  1. 21. Engelska som ett tredje språk : Hur upplever grundskolelärare i engelska att arbeta med tvåspråkiga elever?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Gillian Crosbie; [2022]
    Nyckelord :tvåspråkiga elever; grundskola; engelska; tredje språkinlärning;

    Sammanfattning : Mer än en fjärdedel grundskolelever i Sverige har en utländsk bakgrund och kan anses att ha kunskaper i ett språk annat än svenska. Skolan har ett uppdrag att ge en likvärdig utbildning till alla elever och därför måste eventuella inverkan av elevernas olika språkliga färdigheter på deras lärande utredas. LÄS MER

  2. 22. Utomhusundervisning i matematik : Efarenheter, effekter och hinder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Joel Anell; Martin Johansson; [2022]
    Nyckelord :utomhusundervisning; matematik; motivation; effekter; hinder; nackdelar; grundskola;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten presenterar aktuell forskning om utomhusundervisning i matematik från Norden och Storbritannien. Syftet med kunskapsöversikten är att genom en systematisk litteraturstudie undersöka vad som kännetecknar forskning om utomhusundervisning i matematik som kan ha relevans för yrkesutövningen som grundskolelärare i matematik. LÄS MER

  3. 23. Studieteknik i svenskämnet : Övergången från grundskolan till gymnasiet: vad ska elever ha med sig, vad förväntas och vad tillämpas i praktiken?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Eiman Hanslip; [2022]
    Nyckelord :grundskolan; gymnasiet; likvärdig utbildning; lära att lära; inlärningsstrategier; metakognition; studieteknik; synligt lärande; svenskämnet;

    Sammanfattning : Genom att undersöka elevers kännedom och kunskap om studieteknik samt svensklärares praktik och syn på studieteknik och ansvarsfördelningen för det mellan grundskolan, gymnasiet och elever är studiens syfte att belysa övergången från grundskolan till gymnasiet utifrån olika perspektiv och bredda förståelsen för studieteknikens plats och betydelse i svenskämnet. För att undersöka detta användes metodkombination i en explorerande sekventiell design. LÄS MER

  4. 24. Fortbildning för lärare- vad hände sen? : Grundskolelärares uppfattningar om implementering av fortbildning

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Indola Eklund; [2022]
    Nyckelord :Collaborative learning; general systems theory; phenomengraphic; primary school; teachers learning; teachers development; qualitative method.; Fenomenografisk; fortbildning; implementering; kollegialt utbyte; kvalitativ studie; samverkan; systemteori.;

    Sammanfattning : Fortbildning anordnas för grundskolelärare i syfte att utveckla undervisningen. Syftet med denna studie är att beskriva och analysera grundskolelärares upplevelse av kunskap från fortbildning och om kunskapen från fortbildningen används efter genomgången fortbildning. Studien är en kvalitativ studie med en fenomenografisk ansats. LÄS MER

  5. 25. Skollokaler, trivsel, trygghet och lärande : Erfarenheter och uppfattningar bland grundskolelärare och rektorer

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Bo Fritzson; [2022]
    Nyckelord :akustik; gemenskap; grundskola; inomhusmiljö; pedagoger; undervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att tolka och förstå lärares och rektors erfarenheter och uppfattningar om elevers behov, eventuell påverkan på undervisning och lärande samt pedagogiska strategier och planering vad avser skollokaler. Fokus ligger på den fysiska inomhusmiljön i skolans lokaler. LÄS MER