Sökning: "Högskolan kristianstad kognitiv"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Högskolan kristianstad kognitiv.

  1. 1. Allt ljus på lyrikens livsbildande rader : lyriken som litterärt och didaktiskt innehåll i svenskundervisningen, årskurs F–3 – utifrån ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Linnéa Andersson; Jeanette Bengtsson; [2021]
    Nyckelord :Lyrik; poesi; svenskdidaktik; lärare; litteratur; konstruktion; multimodalitet; språklig och kognitiv utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att utifrån fyra blivande grundlärare och deras erfarenhet av lyrik studera i vilken utsträckning de väljer att belysa lyriken i förskoleklass och årskurs 1–3. Utifrån ett litteraturdidaktiskt perspektiv på läraren som lyrikläsare och didaktiker med frågorna vad, hur och varför i fokus, har vi genom en kvalitativ metod och semistrukturerade intervjuer med kvantitativa inslag i form av fasta svarsalternativ, erhållit en generell överblick gällande informanternas erfarenhet av lyrik och en djupare förståelse för hur denna på olika sätt kan komma att inverka på vad som blir uppmärksammat i både dikt och klassrum. LÄS MER

  2. 2. "Kom hit och ge mig lite farligheter" : en studie om lärares upplevelser av att undervisa flerspråkiga elever

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Catharina Brüdigam; Julia Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Flerspråkig; identitet; kognitiv utveckling; literacy; multimodalitet; sociokulturellt perspektiv; språklig repertoar; transspråkande;

    Sammanfattning : Det är idag en ökning av mångkulturalitet i det svenska samhället, något som ökar antalet flerspråkiga elever och skolan måste därför ge utrymme för språklig utveckling. Forskning visar dock att det enbart talas svenska i undervisningssammanhang, flerspråkiga elever ges inte möjlighet att använda olika språk vid kommunikation. LÄS MER

  3. 3. En språkutvecklande undervisningskärna : SFI-undervisningens ABC

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Kristina Risenfors; [2020]
    Nyckelord :Cognitive challenge and contextual support; evaluation; language oriented content teaching; linguistic and pedagogical vulnerability; scaffolding; SFI; special needs teacher; Kognitiv utmaning och kontextuellt stöd; kartläggning; SFI; speciallärare; språklig och pedagogisk sårbarhet; språkutvecklande undervisning; stödstrukturer;

    Sammanfattning : Det nu föreliggande examensarbetet har haft som syfte att undersöka och bidra med kunskap om hur några lärare beskriver språkutvecklande undervisning för elever inom SFI-undervisningen spår 1 och hur de beskriver att specialläraren med språk-, skriv- och läsutveckling kan fungera som stöd i det språkutvecklande arbetet. Undersökningen genomfördes på en SFI-utbildning på spår 1, med fyra lärare och fem undervisningsgrupper i kurserna A-D. LÄS MER

  4. 4. Hur omvårdnadspersonal uppmärksammar och lindrar oro på demensboende : en studie med fri noteringsmetod

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för hälsovetenskap

    Författare :Erika Tegnér; [2019]
    Nyckelord :Omvårdnadspersonal; äldre; kognitiv sjukdom; oro ångest; demensboende; omvårdnad;

    Sammanfattning : Bakgrund: Oro och ångest är vanligt förekommande symtom hos personer med kognitiv sjukdom som en följd av att dessa personer har svårt att hantera olika sinnesintryck. Oro och ångest är plågsamma tillstånd och påverkar välbefinnandet negativt. De som till största delen vårdar personer med kognitiv sjukdom är omvårdnadspersonal. LÄS MER

  5. 5. ”Tänker man rätt?” : En studie kring personalen i särskolans föreställningar om elever på tidig utvecklingsnivå ur ett intersektionellt perspektiv

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Maria Cronmalm; [2019]
    Nyckelord :Compulsory school for children with severe learning disabilities; Functionality; Gender; Intellectual disability; Intersectionality; Funktionalitet; Genus; Intellektuell funktionsnedsättning; Intersektionalitet; Särskola; Utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Elevgruppen som i fokus för studien befinner sig på tidig utvecklingsnivå, vilket innebär en mycket svår intellektuell funktionsnedsättning. Detta innebär stora nedsättningar inom en rad olika områden som t.ex. abstrakt tänkande, kommunikation och rörelseförmåga. LÄS MER