Sökning: "Handleda"

Visar resultat 6 - 10 av 244 uppsatser innehållade ordet Handleda.

  1. 6. Anpassningar är till för alla barn! : Förskollärarnas uppfattningar av arbete med anpassningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Danijela Dedic Jovanovic; Jennie Andréason; [2023]
    Nyckelord :Anpassningar; inkluderande förhållningssätt; innehåll; kommunikation och lärmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att genom att ta del av några förskollärares uppfattningar bidra med kunskap om hur arbetet med anpassningar i förskolan kan gestalta sig på organisations-, grupp- och individnivå. De frågeställningar som vi utgår från är: Hur definierar några förskollärare anpassningar i förskolan? Vad innebär arbetet med anpassningar i förskolan enligt förskollärarnas uppfattningar? Vad bidrar anpassningarna i förskolan till enligt förskollärarnas erfarenheter? För att få ett helhetsperspektiv av informanternas berättelser och eftersom vi tittar på hur förskollärarnas uppfattningar av anpassningar i förskolan ser ut både på organisations-, grupp- och individnivå har vi valt att använda oss av systemteorin som vårt teoretiska ramverk. LÄS MER

  2. 7. ”Sociala kunskaper, det kan ju kanske inte jag lära ut...” : En kvalitativ studie om vad sjuksköterskehandledare anser att studenter bör ha för kunskaper, förmågor och attityder.

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Sara Grönlund; [2023]
    Nyckelord :habitus; nurse; nursing students; precepting; knowledge; assessment; identity; clinical practice; habitus; sjuksköterska; sjuksköterskestudenter; sjuksköterskehandledare; kunskap; bedömning; identitet; verksamhetsförlagd utbildning;

    Sammanfattning : Sjuksköterskehandledare bedömer och handleder studenter på den verksamhetsförlagda utbildningen, något som ingår i deras arbetsuppgifter. Syftet med studien var att få en djupare förståelse om vad handledare anser att en student ska ha för kunskaper, förmågor och attityder. LÄS MER

  3. 8. Relationens och maktens betydelse mellan jobbcoach och deltagare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Julian Yderbo; Matilda Strandh; [2023]
    Nyckelord :Makt; relation; jobbcoach; handledning; KROM;

    Sammanfattning : Studiens utgångspunkt är det asymmetriska maktförhållandet som råder i institutionella samtal, och hur jobbcoacher inom den arbetsmarknadspolitiska insatsen Kundval Rusta och Matcha upplever och förhåller sig till den i handledningen av deltagarna. Vidare fördjupar sig studien i hur jobbcoacherna upplever betydelsen av relationen till deltagarna, eftersom makt uppstår och verkar i relationer. LÄS MER

  4. 9. Där våra världar möts : En kvalitativ intervjustudie om undersköterskors erfarenheter av att bemöta personer med demenssjukdom

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Therese Nordgren; Anna Ström; [2023]
    Nyckelord :Dementia; nursing staff; person-centered care; qualitative content analysis; treatment; Bemötande; demens; kvalitativ innehållsanalys; personcentrerad vård; vårdpersonal;

    Sammanfattning : Bakgrund: Allt fler personer förväntas leva med demenssjukdom i framtiden. Att leva med demenssjukdom innebär att personen erhåller en känsla av att tappa sin identitet och demenssjukdomen medför även en svårighet att själv kunna tillgodose sina behov, vilket betyder att personen blir sårbar. LÄS MER

  5. 10. Den fria lekens komplexitet : En intervjustudie om specialpedagogers syn på hur pedagoger i förskolan kan arbeta med fri lek för att barn ska ges möjlighet att utveckla sina sociala förmågor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Emelie Tjelldén; Nathalie Holmgren; [2023]
    Nyckelord :Fri lek; Förskola; Barn i behov av stöd; Sociala förmågor; Specialpedagoger;

    Sammanfattning : Studien belyste att den fria leken är oerhört betydelsefull för att kunna utveckla sociala förmågor. Syftet var att undersöka specialpedagogers beskrivningar om hur pedagoger i förskolan kan arbeta med den fria leken för att barn i behov av stöd ska ges möjlighet att utveckla sina sociala förmågor. LÄS MER