Sökning: "Hur IT används i forskning"

Visar resultat 1 - 5 av 1658 uppsatser innehållade orden Hur IT används i forskning.

  1. 1. Affärsystem och Lean : En kvalitativ studie om hur affärssystem kan stöttasmå- och medelstora företag att arbeta enligt Lean

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Leon Thorelli; August Theorin; [2024]
    Nyckelord :Lean; affärssystem; IT-integration; realtidsinformation; pull-produktion; push-produktion; SME; processoptimering; hållbar utveckling; överproduktion.;

    Sammanfattning : Abstrakt SME-företag inom tillverkning kommer under 2000-talet möta oförutsägbara, högfrekventa marknadsförändringar på grund av global konkurrens. Den fjärde industriella revolutionen (samlingsterm för nya intelligenta digitala teknologier i tillverknings- och industriprocesser) gör att nya utmaningar måste mötas som inte bara fokuserar på förbättrade tillverkningsprocesser men också ställer krav på en digital transformation. LÄS MER

  2. 2. Examining Conservation Narratives : An Environmental Discourse Analysis of WWF Madagascar

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historia

    Författare :Félice Rubin; [2024]
    Nyckelord :Conservation; Discourse; Deforestation; Community management; Biodiversity; Ecosystem services; Hegemony; Baselines; Environmental History; Miljövård; diskurs; avskogning; samhällsförvaltning; biodiversitet; ekosystemtjänster; hegemoni; miljöhistoria;

    Sammanfattning : This thesis examines the conservation narratives of Madagascar the ambiguity of forest cover and deforestation estimates, and the difficulty in deconstructing the narratives linked to the idea of a once fully forested island. In particular, shifts in the conservation debate are related to the discursive power of a large-scale international NGO, the WWF. LÄS MER

  3. 3. Högläsning som ett pedagogiskt verktyg : En studie om hur lärare i årskurs 4-6 beskriver att de arbetar med högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Johan Dybeck Elofsson; [2024]
    Nyckelord :Reading aloud; middle school; reading comprehension; word development; reading in school; Högläsning; mellanstadiet; läsförståelse; ordförståelse; läsning i skolan;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att undersöka hur lärare på mellanstadiet använder högläsning i sin svenskundervisning på mellanstadiet. Undersökningen utfördes på en mellanstadieskola i mitten av Sverige. Studien undersökte lärarnas syfte med högläsning samt hur de använder högläsning i sin undervisning. LÄS MER

  4. 4. Assessment of Climate Change Impact on Rainfed Barley Production in the Mediterranean Basin : The Almeria province case study

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Francesco Saretto; [2024]
    Nyckelord :Barley; Rainfed; Climate Change; AquaCrop; AquaCrop-OSPy; Mediterranean; Climate Change Adaptation; Crop Modeling; Agriculture; Irrigation;

    Sammanfattning : The Mediterranean basin is widely recognized as a climate change hotspot, with climate models projecting increasingly warmer and drier conditions that will impact local ecosystems, communities, and economies. Agriculture will be among the most affected sectors, with harsher conditions for crops’ growth, greater water needs, and lower yields. LÄS MER

  5. 5. Att undervisa om religion i en pluralistisk värld med hjälp av kooperativt lärande : En kunskapsöversikt.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Jonasson; Lisa Tassemeier; [2024]
    Nyckelord :religionskunskap; kooperativt lärande; pluralistiskt samhälle; skola;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt syftar till att skapa en överblick över vad som kännetecknar forskning om kooperativt lärande inom religionskunskap internationellt samt hur kooperativt lärande kan bidra till svensk religionskunskap i ett pluralistiskt samhälle. De behandlade frågeställningarna är: Vad kännetecknar forskning om kooperativt lärande i religionskunskapen? Hur används kooperativt lärande i religionskunskapen? På vilket sätt kan tillämpningen av kooperativt lärande i religionskunskapen bidra till det pluralistiska samhället vi befinner oss i idag? För att besvara dessa frågeställningar genomfördes en systematisk litteraturstudie i ERIC ProQuest och Primo-databaserna, där 11 vetenskapliga artiklar kartlades och analyserades. LÄS MER