Sökning: "Hur pedagogers förhållningssätt påverkar barns lärande"
Visar resultat 21 - 25 av 45 uppsatser innehållade orden Hur pedagogers förhållningssätt påverkar barns lärande.
21. Fint att du gjorde det här men... : En studie om roller och barns möjlighet till identitetsskapande i förskolan
M1-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärandeSammanfattning : Med den här studien vill jag skapa bättre förutsättningar och djupare förståelse av vår pedagogiska praktik samt förstå hur olika identitetspositioner och roller skapas utifrån miljö, material och pedagogers förhållningssätt i form av språk. Studien har lyssnandet, synen på det kompetenta barnet och miljön som den tredje pedagogen i fokus av beaktandet i barns lärprocesser och identitets- och subjektskapande. LÄS MER
22. Inclusion - A study on the Organisation of Preschool Educational Environment
Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Den här studiens frågeställningar väcktes under ett förändringsarbete på en förskola.Pedagogerna uppmanades att arbeta Reggio Emilia inspirerat och det lades ner mycket energi på att skapa inspirerande och utmanande lärmiljöer. Lärmiljöerna skulle fördelas i förskolans byggnad. LÄS MER
23. Förskolans gård - en försummad plats? : Villkoren som styr möjligheterna
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : I den här kvalitativa intervjustudien har vi haft som utgångspunkt att studera pedagogers syfte med förskolans gård, samt att studera vilka yttre och inre faktorer som påverkar pedagogernas möjligheter att skapa den miljö de önskar. Med de yttre och inre villkoren menar vi förutsättningar som finns för pedagoger, så som ekonomi, tid och engagemang. LÄS MER
24. Pedagogiskt förhållningssätt - En studie om relationens betydelse mellan pedagog och barn i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med studien är att studera pedagogers olika förhållningssätt gentemot barn och hur barn i sin tur kan agera utifrån hur de blir be bemötta av pedagoger i förskolan. Problemställningen i studien är att barn kan bli påverkade av pedagogers förhållningssätt och som kan leda till svårighet i barns kommunikation och relationer till andra individer. LÄS MER
25. Mellanrumstid - Vuxnas makt och barns möjlighet till inflytande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med vår studie var att utifrån ett maktperspektiv undersöka när och hur barnen har möjlighet att påverka mellanrumstiden i förskolans vardag. Barns möjlighet till delaktighet och inflytande diskuteras mycket i förskolan men då oftast i samband med den planerade verksamheten. LÄS MER