Sökning: "Hur pedagogers förhållningssätt påverkar barns lärande"

Visar resultat 6 - 10 av 45 uppsatser innehållade orden Hur pedagogers förhållningssätt påverkar barns lärande.

  1. 6. Hur stöttas språket i förskolan, rent tekniskt? : Enkätstudie om hur pedagoger i förskolan använder digitala verktyg för att främja barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Frida Windh; Filip Jonsson; [2022]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digital kompetens; pedagogers åsikter; digitalisering; språkutveckling; pedagogisk stöttning; enkätundersökning; GAKK; flerspråkighet; bildstöd; Vygotskij; proximal utvecklingszon; mediering; kulturella verktyg.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att studera i vilken omfattning och på vilket sätt förskolepedagoger anser att de främjar barns språkliga utveckling med stöd av digitala verktyg. Vidare fokuseras hur de uppfattar att digitala verktyg påverkar barns språkutveckling samt vilka språkliga utvecklingsstadier de menar digitala verktyg kan påverka. LÄS MER

  2. 7. "Leken är sällan helt fri" : En studie om hur övervakning, styrning och normer påverkar undervisningen i den fria leken.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Annika Håkansson; Andriana Danilovic Josanovic; [2021]
    Nyckelord :Begränsning; delaktighet; fri lek; kunskap; makt; möjliggörande; normer; styrning; undervisning och övervakning.;

    Sammanfattning : Undervisning är ett nytt begrepp i förskolans läroplan (Lpfö, 18). Tillsammans med lek ska det lägga grunden för barns livslånga lärande. I läroplanen står det om hur undervisning ska ske både spontant och planerat. LÄS MER

  3. 8. Digitala verktygs betydelse för barns lärande i förskolan : En kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johanna Sörensen; [2021]
    Nyckelord :digitala verktyg; förskola; barns lärande; förskollärare; barns perspektiv;

    Sammanfattning : Sammanfattning I denna kunskapsöversikt presenteras aktuell forskning gällande betydelsen digitala verktyg kan ha för barns lärande. Både möjligheter och hinder i nyttjandet av digitala verktyg lyfts fram. LÄS MER

  4. 9. Trolla med normer snarare än "rätt och fel". En studie om pedagogers uppfattningar av och kunskaper kring att arbeta med genus och drama i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Efthymia Michailidou; Natalia Herraiz Caldenius; [2021]
    Nyckelord :Preschool didactics; social constructionism; gender pedagogy; norm-critical pedagogy; drama pedagogy; gender; social construction; meaning-making; children s interpretive reproduction; learning in the making; drama role; language use; norms; Förskoledidaktik; Socialkonstruktionism; genuspedagogik; normkritisk pedagogik; dramapedagogik; genus; social konstruktion; meningsskapande; barns tolkande reproduktion; lärande i tillblivelse; dramalek; kunskap; språkbruk; normer;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka pedagogers uppfattningar av och kunskaper kring att arbeta med genus och drama samt att belysa vilka eventuella utmaningar de möter i arbetet. Studien präglas av kvalitativ metod och utgår ur ett socialkonstruktionistisk perspektiv. LÄS MER

  5. 10. Pedagogers syn på lekens betydelse för lärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Mika Lundin; Felicia Vallgren; [2021]
    Nyckelord :Pedagogers syn; empirisk studie; lek; lärande; barn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att få syn på pedagogers uppfattningar om hur deras handlingar och ställningstaganden i barns lek får betydelse för hur barn lär sig i leken. Denna empiriska studie har sin grund i att undersöka pedagogers syn på lekens betydelse för lärande. Den har genomförts genom intervjuer vid nio olika tillfällen. LÄS MER