Sökning: "Ikea ut"

Visar resultat 1 - 5 av 89 uppsatser innehållade orden Ikea ut.

  1. 1. Kasta ut chintzen : En diskurshistorisk analys av IKEAs reklam ochnationell förnyelse i Storbritannien på 1990-talet

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Nilla Steneholt; [2023]
    Nyckelord :IKEA; New Labour; Cool Britannia; kulturell marknadsföring; ideologi; nationell identitet;

    Sammanfattning : Storbritannien präglades på 1990-talet av politiskt och kulturellt nytänkande med New Labour och kulturfenomenet Cool Britannia samtidigt som IKEA försökte etablera sig i landet. Min diskurshistoriska analys undersöker hur IKEAs reklamkampanjer “Chuck out your chintz” och “Stop being so English” anpassades till framväxande föreställningar om ett nytt Storbritannien. LÄS MER

  2. 2. Hur attraherar man talanger under en global kris? : En kvalitativ studie om hur IKEA Retail Sverige har attraherat talanger under Covid-19 pandemin

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ebba Gustafsson; Josefin Mårtenson; [2022]
    Nyckelord :Talent Management; Employer Branding; Employee Value Proposition; EVP; IKEA; COVID-19; kris;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar definition och attraktion av så kallade “talanger”. Det identifierade problemet är organisationers utmaningar med att attrahera individer med önskvärd kompetens på en konkurrensutsatt marknad. Vidare utvecklas problemet när det samtidigt uppstår en global kris i form av en Covid-19 pandemi. LÄS MER

  3. 3. Regnbågsflaggan som strategi?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Anna Härstedt; Sascha Hansson; [2022]
    Nyckelord :Strategisk kommunikation; varumärkeskommunikation; symbolisk mening varumärkesaktivism; digital marknadsföring.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Organisationer väljer idag i större utsträckning att övergå från traditionella medier till digitala plattformar för att kommunicera sin varumärkesidentitet. Digital marknadsföring ger organisationer möjlighet att nå ut till en stor publik, kommunicera sitt varumärke och lyfta upp deras värderingar. LÄS MER

  4. 4. Klappstolen ur ett semiotiskt perspektiv : Ett samarbete med IKEA of Sweden

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Alissa Nyberg; [2022]
    Nyckelord :product design; semiotics; affordance; folding chair; chair; design; industrial design; semantics; rune monö; sara illstedt hjelm; produktdesign; semiotik; affordance; klappstol; stol; design; industridesign; semantik; rune monö; sara illstedt hjelm;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks hur man genom produktdesign kan få enbättre förståelse för hur stolar och klappstolar tolkas. Syftet har varit attgenom en förståelse för användarens tolkning, ge möjlighet att skapa enny arketyp till klappstolar. LÄS MER

  5. 5. ODENSE Illuminating Storage : Matching user needs with smart textiles todevelop a multi-functional furniture concept

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :Pierre Lindgren; Jacob Thagaard Hansen; [2022]
    Nyckelord :user-centered design; smart textiles; product development; light; storage; lamps; shelves; multi-functional; furniture; användarcentrerad design; smarta textilier; produktutveckling; ljus; förvaring; lampor; hyllor; multi-funktionalitet; möbler;

    Sammanfattning : This report presents the master thesis project carried out by Pierre Lindgren & Jacob Thagaard Hansen at KTH Royal Institute of technology for IKEA of Sweden. The project aimed to explore the capabilities of so-called smart textiles, as well as to establish clear user needs which these can meet. LÄS MER