Sökning: "Internal business process"

Visar resultat 1 - 5 av 699 uppsatser innehållade orden Internal business process.

  1. 1. Free-to-fee - en fråga om affärslogik : Utmaningen att ta betalt för tjänster

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Bernt Gustin; Malin Thunholm; [2024]
    Nyckelord :Free-to-Fee; Service Infusion; servitization; Product-Service Systems; Service-Dominant Logic; Tjänster; tjänstelogik; Free-to-Fee; tjänstefiering; service infusion; product-service systems;

    Sammanfattning : Inledning: Den tillverkande industrin har länge ansetts ha en stor tillväxtpotential i en ökad tjänstefiering och att det finns en stor outnyttjad potential i tjänster för sålda produkter som kan realiseras genom intäkter för tidigare upplevda gratistjänster genom en process som kallas Free-to-Fee. Syfte: Studiens syfte är att undersöka tillverkande företags interna förståelse av de processer som leder till behovet att genomföra en Free-to-Fee-transition, det vill säga hur man idag hanterar tjänster relativt produkter i sina erbjudanden till marknaden och varför man i vissa fall inkluderar tjänster “gratis” i samband med en produktförsäljning. LÄS MER

  2. 2. BUCKLE UP! Time to Ensure Responsible Innovation in the Automotive Industry: A case study of a Swedish-based automotive company

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Isabelle Creutz; Jenny Pettersson; [2023-07-19]
    Nyckelord :Business Model Innovation; Responsible Innovation; Sustainable Innovation; Dark Side of Innovation; Automotive Industry; Mobility as a Service;

    Sammanfattning : As the automotive industry undergoes a shift towards service-based solutions as an alternative to car ownership, it is essential to acknowledge the industry's challenges in terms of responsibility. The following research paper aims to investigate how the framework “Four Dimensions of Responsible Innovation” can be applied to an organization in the automotive industry to evaluate how responsibility is ensured within its internal innovation processes. LÄS MER

  3. 3. Internationalising scale-ups: an organisational capability approach : A multiple-case study of knowledge acquisition and integration in innovative and internationalising scale-ups.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Nils Grönberg; Madeleine Tell; [2023]
    Nyckelord :Scale-up; Scaling; Internationalisation; Organisational capability; Knowledge-based view.; Scale-up; Escalamiento empresarial; Internacionalización; Capacidad organizativa; La teoría de la empresa basada en el conocimiento;

    Sammanfattning : Background: “Scale-ups”, characterised by their high growth and significant contribution to economic development, receive increasing attention in today's economies. They are often young and innovative SMEs that grow rapidly across international borders. LÄS MER

  4. 4. Organisation och ledning för innovation och stabil produktion : En fallstudie på en svensk organisation

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

    Författare :Annika Green; [2023]
    Nyckelord :adaptive leadership; adhocracy; ambidextrous organizations; quality; quality technology; leadership; offensive quality development; organizations; organizational culture; processes; adaptivt ledarskap; ad hoc-krati; ambidextra organisationer; kvalitet; kvalitetsteknik; ledarskap; offensiv kvalitetsutveckling; organisation; organisationskultur; processer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att visa hur olika arbetssätt som är till synes oförenliga, det kreativa och problemlösande samt det stabila och produktionsmässiga, kan förenas inom samma verksamhet, med hög kvalitet och intern nöjdhet för de båda arbetssätten. Dagens organisationer är mer komplexa och med medarbetare som har högre kompetens, detta ställer krav på hur organisationer behöver struktureras och styras. LÄS MER

  5. 5. The Implementation of a Sustainable Corporate Brand: How to Implement a Sustainable Corporate Brand by the Management of a Retail Organization Through Rebranding

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Julie Melchior Eide; Henriette Grønlund Christensen; [2023]
    Nyckelord :Sustainability; corporate branding; corporate rebranding; internal corporate rebranding; strategy as practise; sustainable corporate brands; Business and Economics;

    Sammanfattning : Title: The Implementation of a Sustainable Corporate Brand: How to Implement a Sustainable Corporate Brand by Management of a Retail Organization Through Rebranding Date of the Seminar: 2nd of June 2023 Course: BUSN39 Degree Project in Global Marketing Authors: Henriette Grønlund Christensen and Julie Melchior Eide Supervisor: Veronika Tarnovskaya Keywords: Sustainability, corporate branding, corporate rebranding, internal corporate rebranding, strategy as practise, sustainable corporate brands Purpose: The purpose of this thesis is to understand how a sustainable corporate brand is implemented by management of a retail organization through rebranding. Therefore, the thesis relates corporate rebranding to sustainability with the aim to understand the process from going from a corporate brand to a sustainable corporate brand. LÄS MER