Sökning: "Isomorphism and Legitimacy."
Visar resultat 1 - 5 av 85 uppsatser innehållade orden Isomorphism and Legitimacy..
1. Branding som en offentlig governance strategi : Ett nyinstitutionellt perspektiv på Eskilstuna kommuns governancestrategi genom varumärket
Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : Titel: Varumärket som en offentlig governance strategi Nyckelord: Governancestrategi, offentliga sektorn, isomorfism, legitimitet & branding. Forskningsfrågor: Hur genomför Eskilstuna kommun branding som en offentlig governance strategi utifrån ett nyinstitutionellt perspektiv? Vilka är drivkrafterna till anpassningen och tillämpningen av brandingstrategin i Eskilstuna kommun inom deras organisationsfält? Syfte: Syftet med studien är att explorativt undersöka Eskilstuna kommuns förändring genom att utnyttja branding som en governance strategi utifrån ett nyinstitutionellt perspektiv. LÄS MER
2. HR Analytics for Competitive Advantage: Bringing organisational value while empowering the HR profession
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Title: HR Analytics for Competitive Advantage: Bringing organisational value while empowering the HR profession Authors: Elin Engsfelt & Louise Rosén Fång Supervisor: Rikard Larsson Problem definition: The HR profession has throughout history, and still has, a legitimacy problem, where the HR department typically becomes administrative support, rather than a strategic business partner. Purpose: Explore HR professionals' perceptions and opinions on the use of HR Analytics in their work and identify the functions and challenges that HR Analytics brings to the organisation, the HR department, and the HR profession. LÄS MER
3. Leadership perspectives on mitigating corruption in India's nonprofit sector
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi; Lunds universitet/LUMID International Master programme in applied International Development and ManagementSammanfattning : Corruption is a well-known issue in India, yet research on its prevalence in the nonprofit sector is limited, particularly from the perspective of nonprofit professionals. This qualitative research, therefore, aimed to explore corruption in nonprofit organizations through the insights of nonprofit leaders. LÄS MER
4. Tur och retur : Ett cirkulärt förhållande mellan köp- och returprocessen
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Returer är ett ämne som fått stor uppmärksamhet i dagens modeindustri på grund av ökad medvetenhet om hållbarhet och för att returer utgör en risk för företags lönsamhet. I takt med att e-handeln växt har antalet returer ökat och det blir därför viktigt för företag att rikta resurser mot att förebygga returer. LÄS MER
5. Ideella organisationer - norr och söder om ekvatorn. En kvalitativ studie om ideella organisationers arbete med missbruk i Skåne och Kapstaden.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : The aim of this study was to examine what people working closely with clients for non-profit organizations (NPOs) in Skåne and Cape Town think about conditions and challenges in regard to the organizations’ operation. The focus is on organizations working with substance abuse. LÄS MER