Sökning: "Könsroller i litteraturen"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden Könsroller i litteraturen.

  1. 1. Rebelliska mör : En studie om könsöverskridande kvinnor i den fornnordiska mytologin och samhället

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Religionshistoria

    Författare :Siri Hansson; [2022]
    Nyckelord :Fornnordisk mytologi; vikingasamhället; könsöverskridande kvinnor; könsroller; normer;

    Sammanfattning : Målet med denna underökning var att undersöka fenomenet av könsöverskridande kvinnor i de fornnordiska myterna och vad detta kan ha inneburit för kvinnors möjligheter i vikingasamhället. Syftet var därav att granska hur de fornnordiska mytiska kvinnorna utmanade de kulturella könsnormerna, om de finns belägg för könsöverskridande kvinnor i det fornnordiska samhället, vad dessa myter kan ha betytt för kvinnors möjligheter, och om detta i själva verket verkligen uppfattades vara normöverträdelser. LÄS MER

  2. 2. Är Katitzi en man? : En textanalays av könsroller i skönlitteratur för årskurs 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jonna Myhrberg; Alexandra Säf; [2022]
    Nyckelord :Genus; könsöverskridande identitet; skönlitteratur; årskurs 4–6.;

    Sammanfattning : Barn läser mindre på fritiden och somliga möter enbart skönlitteratur i skolan. Den nya läroplanen lägger stor vikt vid genus och könstillhörighet och ställer därmed krav på att läraren integrerar föreställningar om vad som kan ses som manligt, kvinnligt och olika könsidentiteter i sin undervisning. LÄS MER

  3. 3. Genusrollers framställning i barnlitteratur

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sara Bolin; Lotten Jonsson; [2021]
    Nyckelord :genusroller; genus; barnlitteratur; egenskaper; könsroller;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar hur karaktärers egenskaper framställs i barnlitteratur och då specifikt egenskaper kopplade till genus. Den behandlar hur könsroller framställs i form av manligt och kvinnligt. Vidare diskuteras hur dessa framställningar kan komma att påverka barns skapande av genusidentitet. LÄS MER

  4. 4. Sukupuolisensitiivistä kasvatusta kehittämässä : Sukupuolisensitiivinen tulkinta Tittamari Marttisen ja Aiju Salmisen Ikioma perheeni -teoksen henkilöhahmoista

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Finska

    Författare :Honkala Mikko; [2020]
    Nyckelord :Normkritisk pedagogik; barnlitteratur; könsroller; karaktärer; modersmålsundervisning;

    Sammanfattning : I denna uppsats har jag undersökt hur normkritisk pedagogik uppstår i barnlitteratur. Jag har utgått från Tittamari Marttinens and Aiju Salminens bilderbok Ikioma perheeni som publicerades i 2014 i Finland. Ikioma perheeni är en av de första finska barnböcker med könsneutral huvudkaraktär och fokus i regnbågsfamiljer. LÄS MER

  5. 5. "Pojkar tycker ju om actionfigurer" : en vetenskaplig essä om stereotypa genusföreställningar och jämställdhet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Hanna Meracos; [2020]
    Nyckelord :equality; ideas about gender; stereotypical gender identities; gender; categorization; jämställdhet; genusföreställningar; stereotypa könsroller; genus; kategorisering;

    Sammanfattning : This essay brings up topics including equality and stereotypical gender ideas in preschool. The purpose of the essay is to investigate if you can use one stereotypical gender idea to counteract another. The essay also demonstrate the importance of making one’s own stereotypical gender ideas visible in order to thereby be able to achieve equality. LÄS MER