Sökning: "Könsstereotypisk"
Visar resultat 6 - 10 av 19 uppsatser innehållade ordet Könsstereotypisk.
6. Stereotypisk, objektifierande och sexualiserande reklam? : En semiotisk bildanalys av CAIA Cosmetics reklambilder ur sommarkampanjerna 2021
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Den här studien ämnar undersöka om sminkvarumärket CAIA Cosmetics fortsätter att stereotypisera, objektifiera och sexualisera kivnnor i sin reklam efter att de fällts för objektifierande och sexualiserande reklam tre gånger under 2019. I de analyserande reklambilderna undersöker jag om Bianca Ingrosso som frontperson för CAIA bidrar med och upprätthåller en könsstereotypisk bild av kvinnor och om det förekommer ett objektifierande och sexualiserande i de nya sommarkampanjerna från juni och juli 2021. LÄS MER
7. Könsneutralt, könsstereotypiskt, könsöverskridande - eller någonting där emellan : Pedagogers diskurser om kön och genuspedagogik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pedagogernas resonerar kring genuspedagogik utifrån kategorierna könsneutral, könsstereotypisk och könsöverskridande. Studiens frågeställning som använts för att uppfylla studiens syfte är: Vilka konstruktioner framträder i pedagogers berättelser om hur de arbetar med pojkar och flickor?Studien utgår ifrån den vetenskapliga teorin feministisk poststrukturalism med diskursanalys som metod och konstruktion som analysverktyg. LÄS MER
8. Genuskrockar i förskolan : En studie av genus i barnböcker
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Genom olika möten, relationer och samtal med andra människor formas våra egenskaper och värderingar vilket sedan skapar vår identitet. Vi upplever att många böcker speglar en ideal värld, en fantasivärld där förhållanden ser ut som man vill att det ska se ut, inte som det faktiskt gör i samhället. LÄS MER
9. Bildanalys av matematikläromedel : ur ett genusperspektiv
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Idag pratas det mycket om jämställdhet och i Sverige finns det tydliga direktiv och förbud mot att särbehandla någon på grund av könstillhörighet. Dessa direktiv finns att hitta i bland annat läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. LÄS MER
10. Kvarstår könsstereotyper i reklam på sociala plattformar?-En kvalitativ studie om hur Nelly.com skapar sitt budskap med hjälp av influencers
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : Companies today choose to abandon traditional marketing methods in favor of new and modern marketing methods. One such method is Influencer Marketing which uses a method called word-of-mouth in which information is spread from person to person. LÄS MER