Sökning: "Könsstereotypisk"

Visar resultat 6 - 10 av 19 uppsatser innehållade ordet Könsstereotypisk.

  1. 6. Stereotypisk, objektifierande och sexualiserande reklam? : En semiotisk bildanalys av CAIA Cosmetics reklambilder ur sommarkampanjerna 2021

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Linnéa Wikman; [2021]
    Nyckelord :Reklam; genus; stereotyper; objektifiering; sexualisering;

    Sammanfattning : Den här studien ämnar undersöka om sminkvarumärket CAIA Cosmetics fortsätter att stereotypisera, objektifiera och sexualisera kivnnor i sin reklam efter att de fällts för objektifierande och sexualiserande reklam tre gånger under 2019. I de analyserande reklambilderna undersöker jag om Bianca Ingrosso som frontperson för CAIA bidrar med och upprätthåller en könsstereotypisk bild av kvinnor och om det förekommer ett objektifierande och sexualiserande i de nya sommarkampanjerna från juni och juli 2021. LÄS MER

  2. 7. Könsneutralt, könsstereotypiskt, könsöverskridande - eller någonting där emellan : Pedagogers diskurser om kön och genuspedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Fredrika Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Feministisk poststrukturalism; Förskola; Konstruktion; Könsneutral; Könsstereotypisk; Könsöverskridande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pedagogernas resonerar kring genuspedagogik utifrån kategorierna könsneutral, könsstereotypisk och könsöverskridande. Studiens frågeställning som använts för att uppfylla studiens syfte är: Vilka konstruktioner framträder i pedagogers berättelser om hur de arbetar med pojkar och flickor?Studien utgår ifrån den vetenskapliga teorin feministisk poststrukturalism med diskursanalys som metod och konstruktion som analysverktyg. LÄS MER

  3. 8. Genuskrockar i förskolan : En studie av genus i barnböcker

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Brändén; Malin Törnqvist; [2020]
    Nyckelord :genus; barnbok; förskola; könsstereotyp; normkritisk;

    Sammanfattning : Inledning Genom olika möten, relationer och samtal med andra människor formas våra egenskaper och värderingar vilket sedan skapar vår identitet. Vi upplever att många böcker speglar en ideal värld, en fantasivärld där förhållanden ser ut som man vill att det ska se ut, inte som det faktiskt gör i samhället. LÄS MER

  4. 9. Bildanalys av matematikläromedel : ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sofia Carlberg; Miriam Carrera Guerrero; [2020]
    Nyckelord :Matematik; läromedel; bildanalys; genus;

    Sammanfattning : Idag pratas det mycket om jämställdhet och i Sverige finns det tydliga direktiv och förbud mot att särbehandla någon på grund av könstillhörighet. Dessa direktiv finns att hitta i bland annat läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. LÄS MER

  5. 10. Kvarstår könsstereotyper i reklam på sociala plattformar?-En kvalitativ studie om hur Nelly.com skapar sitt budskap med hjälp av influencers

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Josefin Fristedt Ölander; Elena el Tayar; [2019]
    Nyckelord :Strategisk kommunikation; marknadskommunikation; Influencer Marketing; normer; genus; könsstereotyper.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Companies today choose to abandon traditional marketing methods in favor of new and modern marketing methods. One such method is Influencer Marketing which uses a method called word-of-mouth in which information is spread from person to person. LÄS MER