Sökning: "Karl e Weick"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Karl e Weick.

  1. 1. Högskolebibliotekariers syn på sin roll som informationsexpert : Undervisning utifrån teorier eller meningsskapande i organisationer?

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

    Författare :Felix Palmqvist; [2022]
    Nyckelord :teaching; academic librarians; information literacy; sensemaking; lifelong learning; information expert; undervisning; högskolebibliotekarier; informationskompetens; meningsskapande; livslångt lärande; informationsexpert;

    Sammanfattning : Problemställning och syfte: Syftet med studien är att undersöka högskolebibliotekariens roll som informationsexpert inom ett undervisningssammanhang. Detta görs genom att undersöka hur högskolebibliotekariers meningsskapande relaterar till deras förutsättningar att kontrollera och utveckla sitt professionella kunskapsområde i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Medborgardialog i Herrljunga kommun - En studie över tjänstepersoners och förtroendevaldas sätt att tala om medborgardialog

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Ludvig Persson; [2018-10-30]
    Nyckelord :Karl E. Weick; Sensemaking;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att analysera hur tjänstepersoner och förtroendevalda i Herrljunga kommun talar om medborgardialog. Teori: Karl. E. Weicks teori om meningsskapande i organisationer. LÄS MER

  3. 3. Municipal sensemaking around Special Educational Needs Coordinator assignment

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ivanka Rifo; Anita Trenchevski; [2017]
    Nyckelord :Enactment Meningsskapande; Förvaltningsorganisation; Politiker; Specialpedagog; Utbildningschefer;

    Sammanfattning : AbstraktRifo, Ivanka och Trenchevski, Anita (2016). Kommunalt meningsskapande kring specialpedagogens uppdrag. Municipal sensemaking around Special Educational Needs Coordinator assignment. Specialpedagogprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola, 90hp. LÄS MER

  4. 4. En meningsskapande introduktionsprocess : En kvalitativ studie om introduktionsprogram

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Martina Blomqvist; Johanna Tjernberg; [2014]
    Nyckelord :Introduction process; sensemaking; new employee; qualitative; understanding and experience; Introduktionsprocess; sensemaking; nyanställd; kvalitativ; förståelse och upplevelse;

    Sammanfattning : Introduktionsprocessen har betydelse för den nyanställde likväl som för organisationen. Detta då anställda numera oftare byter arbete och organisationerna behöver få den nyanställde snabbt arbetsförd samt hålla kvar sin personal. LÄS MER

  5. 5. Lägesbilder inom krishanteringsorganisationer : Att skapa mening i osäkra situationer

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskap

    Författare :Robin Karlsson; Olof Oscarsson; [2012]
    Nyckelord :Lägesbild; meningsskapande; krishantering; stabsarbete; polismyndighet; räddningstjänst;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur polismyndigheten och räddningstjänsten i Jämtlands län, som två krishanteringsorganisationer ser på begreppet lägesbild och vilka behov lägesbilden uppfyller, samt att undersöka meningsskapandet på individnivå som ligger till grund för skapandet av lägesbild. I studien har en kvalitativ forskningsmetod använts där data samlats in genom intervjuer och observationer. LÄS MER