Sökning: "Klasskillnader"
Visar resultat 6 - 10 av 61 uppsatser innehållade ordet Klasskillnader.
6. ”Jag passar in överallt och ingenstans” : En narrativ studie om svenska svarta kvinnors identitetsskapande
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Syftet med denna narrativa studie är att beskriva och förstå upplevelsen av hur unga svarta kvinnors identiteter kan utformas i mötet med andra människor i Sverige. Därför används begreppet intersektionalitet för att belysa skillnader mellan sociala kategoriseringar så som “ras”, klass, religion och etnicitet i identitetsskapande. LÄS MER
7. Lön, kön och klassbakgrund : En kvantitativ studie av skillnader i lön mellan svenska män, kvinnor och individer med olika klasssbakgrund
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Flera studier visar att månadslön varierar mellan individer av olika kön och klassbakgrund. Då ekonomisk ojämlikhet är skadligt för samhället är det av intresse att undersöka detta i en nutida svensk kontext. LÄS MER
8. ”Hur ska vi lyckas med att sätta rötter i det nya?” : En kvalitativ studie om kirunabors upplevelser av den pågående stadsomvandlingen
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälleSammanfattning : Kiruna har alltid varit förknippad med gruvbrytningen som sker under jorden i gruvan. Den malmkropp som järnmalmen bryts ifrån har en lutning in under Kirunas nuvarande stadskärna. LÄS MER
9. Narkotikapolitisk debatt i svensk massmedia : "Sprickor i muren"
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Socialt arbeteSammanfattning : The aim of this study has been to analyze the current Swedish drug policy discussion in mass media. In the discussion several different dividing lines are drawn up which highlights different standpoints in the drug policy. LÄS MER
10. ”Skatter, sommar och soldater” Om hur identiteter och positioneringar skapas i barnböcker och i förskolans verksamhet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att genom ett antal barnböcker samt intervju med en verksam förskollärare få syn på olika kulturer. Vi använder oss av ett intersektionellt perspektiv som en teoretisk utgångspunkt utifrån Mulinari och de los Reyes tolkning. LÄS MER