Sökning: "Konstnärlig metod"

Visar resultat 36 - 40 av 63 uppsatser innehållade orden Konstnärlig metod.

  1. 36. KONSTNÄR I SKOLANS MILJÖ : och MELLANRUMMET vid det offentliga uppdraget

    Master-uppsats, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Iryna Hauska; [2017]
    Nyckelord :Konstnär; Skapande; Mellanrum; Skapande skola; Offentligt uppdrag.;

    Sammanfattning : Tanken med denna uppsats är att reflektera över och dokumentera förhållandetmellan konst, estetik och lärande som jag: konstnären, lärare och master studentenupplever inom ett offentligt uppdrag. Syftet är dubbelt: dels att dokumentera egnakonstnärliga processer och samarbetsprojekt och dels att beskriva debakomliggande metoderna och möten. LÄS MER

  2. 37. Research: ROTHKO : - ett arbete om att lära känna sig själv genom någon annan

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Malmstens Linköpings universitet

    Författare :Solith af Malmborg; [2017]
    Nyckelord :art; chair; immanuel kant; sublime; design process; alternative science; reflection; personal reflection; communication of feelings; abstract expressionism; color theory; painting; translation; translatability; design; alternative design; walter benjamin; kant; mark rothko; rothko; design; konst; måleri; stol; designprocess; alternativ designprocess; intuition; översättning; artisteri; process; handlag; färg; intention; färgteori; gerrit rietveld; rietveld; piet mondrian; mondrian; tate modern; tate; london; abstrakt expressionism; konstnärlig forskning; vasilij kandinsky; kandinsky; new yorksskolan; abstrakt konst; jackson pollock; pollock; reflekternade arbete; alternativa metoder; alternativ forskning; färggehör; formgehör; översättbarhet; det sublima; immanuel kant; estetik;

    Sammanfattning : This thesis project examines both inner and outer circumstances of knowledge in an attempt to emphasize the importance of personal reflection. I search for answers on how to communicate feelings through colour and form by studying Mark Rothko and the abstract expressionism. LÄS MER

  3. 38. Feedback eller inte
 - i den praktiska processen : Elevers föreställningar om feedback i bildundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Karin Westblad Frennesson; [2017]
    Nyckelord :formativ; bedömning; återkoppling; bildämnet;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om feedback i en praktisk process, närmare bestämt under bildundervisningens pågående arbete. Undersökningens fokus har varit elevers föreställningar om feedback i bildundervisningen och på vilka sätt elevers upplevelse av feedback kan förstås och relateras till deras lärande. LÄS MER

  4. 39. Rhizom och sinnenas ontologi : - att utforska det vi redan vet om lärande för att synliggöra det vi ännu inte vet

    Master-uppsats, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Anna Bergdahl Gustafsson; [2017]
    Nyckelord :rhizomatisk; a r tography; posthumanism; konstnärlig process; minnesberättelser; sinnenas etnografi;

    Sammanfattning : Detta masterarbete är en artist/researcher/teacher, eller a/r/tography studie av lärande och utveckling. Arbetet antar ett posthumanistiskt perspektiv, som medger ett rhizomatiskt förhållningssätt till det empiriska materialet som består av minnesberättelser och en konstnärlig process och metod. LÄS MER

  5. 40. Kreativ lust - Ett försök att hitta metoder för att skapa lust i det konstnärliga arbetet

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Jennie Rydén; [2016-06-15]
    Nyckelord :Kreativ lust; Skådespeleri; Kreativitet; Konstnärlig scenisk praktik; Skådespelarmetod; Teater; Scenkonst; Sceniskt arbete;

    Sammanfattning : I mitt masterarbete ställer jag mig frågan om jag kan skapa en metod för att gynna den kreativa lusten. Jag som scenkonstnär förutsätts vara kreativ. Lust är en av mina starkaste drivkrafter och beskrivs inom kreativitetsforskningen som en aspekt av kreativitet. LÄS MER