Sökning: "Konstnärlig metod"
Visar resultat 31 - 35 av 63 uppsatser innehållade orden Konstnärlig metod.
31. Den Inre Kritikern : tankar om skapande och självkritik
Magister-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för skådespeleriSammanfattning : Jag sökte utbildningen därför att jag hade ett uppdämt behov av att reflektera och komma vidare i min kreativa utveckling. När jag kom till Svarta Speglar var jag alltså i begrepp att börja något nytt, som legat och pockat på i flera år men av olika skäl inte kommit fram. LÄS MER
32. Håkan, var du bättre förr? : En textanalytisk studie med fokus på utvalda texter av Håkan Hellström
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Denna uppsats är en textanalytisk studie som studerar artisten Håkan Hellströms låttexter. Texterna i fokus är från två olika album från olika delar av hans karriär. Detta i syftet att utifrån tematiken, influenserna och den klingande texten visa vad texterna representerar i olika delar av Hellströms liv. LÄS MER
33. Scenkonstens geografi : En explorativ studie över lägets betydelse för producerande scenkonstkompanier
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska HögskolaSammanfattning : Syfte: Att undersöka huruvida scenkonstkompanier bildar industrispecifika kluster som ger upphov till gemensamma fördelar och därmed kan höja den konstnärliga kvaliteten. Metod: En kvantitativ enkätundersökning bland aktiva svenska scenkonstkompanier som analyserats genom principalkomponentanalys. LÄS MER
34. Våga gå vilse – ett sätt att upptäcka det obekanta : Filmskaparens förhållande till konst och vetenskap
Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskapSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka och synliggöra filmskaparens förhållande till konst och forskning. Under åtta år i olika perioder har filmprojektet Kropparnas Arkiv, pågått som jag parallellt med uppsatsen har slutfört. Filmen väver samman konst och forskning i ett möte mellan konstnär och forskare. LÄS MER
35. Närvaro i skolan är något mer än en ✔ i protokollet : En lärares sikte på praktisk kunskap i estetiska kunskapsdimensioner
Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : Detta är en kvalitativ studie med ett hermeneutiskt anslag skrivet ur en dramalärares synvinkel om praktisk kunskap inom estetiska ämnen på gymnasiet. Metoden kallas ”Södertörns-modellen”, en professionell induktiv metod baserad på en fenomenologisk introspektion som hänvisas till som handlingssituationen. LÄS MER