Sökning: "Laborativt material"

Visar resultat 41 - 45 av 299 uppsatser innehållade orden Laborativt material.

  1. 41. Lärares inställning till laborativt material inom matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Tove Fritiofsson; Sara Mallenberg; [2022]
    Nyckelord :manipulative material; matematik; matematikundervisning; laborativt material; lärare; uppfattning; upplevelse;

    Sammanfattning : Denna studie har syftat till att undersöka hur lärare beskriver deras upplevelser och erfarenheter kring användning av laborativt material i matematikundervisningen och dess påverkan på elevers lärande. Metoden som valdes ut för att samla in vår empiri var kvalitativa semistrukturerade intervjuer genomförda med tio lågstadielärare som i olika grader använder sig av laborativt material i sin matematikundervisning. LÄS MER

  2. 42. Laborativt material i matematik : en undersökning om hur lågstadielärare använder laborativt material i matematikundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Mirjam Wirzen; [2022]
    Nyckelord :Begreppslig förståelse; Inlärningsnivåer; Laborativt material; Representationsformer; Varierad undervisning;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med den här uppsatsen är att få en djupare insikt i hur ett urval av lärare i en kommun i mellansverige anser att laborativt material i matematikundervisningen fungerar för lärandet. Genom kvalitativa intervjuer och observationer får de beskriva hur de arbetar med matematiken och om det laborativa materialet har en given plats i undervisningen. LÄS MER

  3. 43. En sak i taget? En kvantitativ innehållsanalys av hur laborativt material är representerat i två olika läroböcker i matematik.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Ebba Zachrisson; [2021-07-08]
    Nyckelord :laborativt material; lärobok; matematik; elevers matematiska förståelse; grundskola; lågstadiet; kvantitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur laborativt material är representerat i läroböckerna Favorit matematik 2 och Prima Matematik 2 med fokus på läroböckernas arbetsböcker. Det görs genom att undersöka och besvara två forskningsfrågor: ”Vilket laborativt material används och hur ofta används det laborativa materialet?” samt ”Vilka uppgifter skapar möjlighet för användande av laborativt material?”. LÄS MER

  4. 44. Lässvårigheter och matematikinlärning : En kvalitativ studie om vilka arbetssätt och metoder lärare och speciallärare i årskurs 2-3 använder för att stötta elever med lässvårigheter

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Ina Supponen; [2021]
    Nyckelord :arbetssätt; klasslärare; lässvårigheter; matematikinlärning; speciallärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att ta reda på vilka arbetssätt och metoder lärare använder inom årskurserna 2-3 för att stötta elever med lässvårigheter i matematikinlärningen samt motiven till dessa. Studien sökte också efter om det fanns några likheter och/eller skillnader mellan de arbetssätt och metoder som klasslärare och speciallärare använde. LÄS MER

  5. 45. Lärares inställningar till och arbete med laborativ matematikundervisning. : Teachers’ attitudes towards and work with manipulatives in mathematics teaching and learning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Jessica Svensson; Sara Lindros; [2021]
    Nyckelord :inställning; kompetens; kompetensutveckling; laborativt material; laborativ matematik; undervisning.;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Då undervisningen som bedrivs i skolan ska bidra till att elever stimuleras till att lära och även inhämtar väsentliga kunskaper finns behovet av en variationsrik undervisning och även att den baseras på beprövad erfarenhet. Genom att lärare erbjuder elever en variationsrik undervisning som inkluderar laborativ matematik, bidrar detta till att eleverna både får en variation i sin undervisning men kan även vara fördelaktigt för deras kunskapsutveckling. LÄS MER