Sökning: "genus jämställd"

Visar resultat 1 - 5 av 212 uppsatser innehållade orden genus jämställd.

  1. 1. Bollen är i rullning för en jämställd fotboll : En tematisk innehållsanalys om Sportbladets gestaltning av de svenska dam- och herrlandslagen i fotboll

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Manda Zanier; Philippa Nilsson; [2024]
    Nyckelord :2023 Women s World Cup; UEFA Euro 2020; Sportbladet; genus; gestaltning; symbolisk utlplåning; hegemonisk maskulinitet; tematisk analys; sportjournalistik;

    Sammanfattning : This study’s aim and purpose was to analyze how the Swedish tabloid Sportbladet portrayed the Swedish women’s and men's national teams in soccer under two different championships, 2023 FIFA Women’s World Cup and UEFA Euro 2020. A thematic content analysis was used as the method to analyze 65 different articles from Sportbladet. LÄS MER

  2. 2. Pojkar som vill leka med dockor, vad händer med dem? : En kvalitativ studie om hur pedagoger och rektorer, utifrån ett jämställdhetsperspektiv, resonerar kring den pedagogiska miljön och planerar inköp

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Stina Böttcher; Hedda Brixmark; [2024]
    Nyckelord :Genus; Jämställdhet; Könsmönster; Leksaker; Pedagogisk miljö; Könade och könsneutrala leksaker; Könsneutralt; Könat; Förskola;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur några förskollärare och rektorer resonerar kring vilka material och leksaker som ska erbjudas barn i den pedagogiska miljön och hur inköp planeras utifrån ett jämställdhetsperspektiv. Dessutom undersöks vilka utmaningar som kan finnas i att skapa en jämställd miljö. Tre förskolor deltar i studien. LÄS MER

  3. 3. Jämställd trygghet i det offentliga rummet : Hur trygghet upplevs i offentliga miljöer samt hur trygghet behandlas i kommunal stadsplanering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Amanda Kireeva Hasan; [2023]
    Nyckelord :gender equality; gender perspective; urban planning; security; public space; social sustainability; jämställdhet; genusperspektiv; stadsplanering; trygghet; offentliga rummet; social hållbarhet;

    Sammanfattning : Jämställdhet och trygghet är begrepp som utgör en del av de sociala hållbarhetsmålen och förväntas därmed integreras i stadsutvecklingsarbetet. Det offentliga rummet är till för alla där rummet bidrar till en känsla av delaktighet och samhörighet, men stämmer det? Statistik tyder på att det är betydligt fler kvinnor än män som känner sig otrygga utomhus, den upplevda oron och rädslan kan i vissa fall begränsa kvinnor från att befinna sig ute i det offentliga. LÄS MER

  4. 4. Byggbranschen vs. Vård- och omsorgsbranschen: “Kommer någon vinna jämställdhetsracet?” : En studie om hur jämställdhet presenteras i års- och hållbarhetsrapporter inom en kvinnodominerad och en mansdominerad bransch

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Emelie Meijer; Anna Rossbrei; [2023]
    Nyckelord :2030 Agenda; Equality; female-dominated industry; gender; GRI; male-dominated industry; sustainability report; sustainability reporting; Agenda 2030; GRI; genus; hållbarhetsrapport; hållbarhetsrapportering; jämställdhet; kvinnodominerad bransch; mansdominerad bransch;

    Sammanfattning : Bakgrund: Jämställdhet definieras av Jämställdhetsmyndigheten (2022) som att “...kvinnor och män har samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter”. LÄS MER

  5. 5. Genusnormer i musik och dans- : En kvalitativ studie om förskollärares synsätt på könsnormer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora; Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Rola Elkayal; Madelene Bogren; [2023]
    Nyckelord :dance; dichotomy; equality; gender; gendernorms; music; preschool.; dans; dikotomi; förskola; genus; jämställdhet; könsnormer; musik.;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att öka kunskapen om förskollärares olika synsätt på genus, i relation till barns estetiska uttrycksformer i dans och musik. Detta är en kvalitativ studie som genomfördes med hjälp av semistrukturerade intervjuer med sju förskollärare. LÄS MER