Sökning: "Langers föreställningsvärldar"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden Langers föreställningsvärldar.

  1. 1. Att väcka läslust : Lärarnas erfarenheter av motiverande metoder och faktorer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Selma Balic; Lejla Fejzulovska McDaniel; [2023]
    Nyckelord :Läsengagemang; läsfrämjande; läsförmåga; läslust; läsmotivation;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av att ungdomars läsvanor har förändrats vad gäller skönlitterär läsning är detta examensarbetes syfte att undersöka vilka läsfrämjande metoder lärare använder i sin undervisning i syfte att väcka läslust samt deras upplevelser kring hur deras arbete stimulerar elevers läsmotivation. Syftet är också att undersöka vilka upplevelser läraren har av andra faktorer som kan komma att påverka elevers läsmotivation. LÄS MER

  2. 2. ”Klackskor, kan män ha det? -Ja, så länge de passar” : En kvalitativ undersökning om hur lågstadielärare arbetar med genus i samband med högläsning av skönlitteratur inom ämnet svenska.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Olivia Nevsten; Ebba Person; [2023]
    Nyckelord :Genus; Normöverskridande; Högläsning; Skönlitteratur;

    Sammanfattning : Studien bygger på en kvalitativ undersökning bestående av fyra semistrukturerande intervjuer där syftet är att undersöka hur lågstadielärare arbetar med genus i samband med högläsning. Frågeställningarna som studien bygger på är, ”hur resonerar lågstadielärare kring genus i val av högläsningsbok?”, ”hur beskriver lågstadielärare deras arbete med genus i samband med högläsning av skönlitteratur?” och ”hur upplever lågstadielärares att ramfaktorer påverkar deras arbetssätt gällande skönlitteratur och genus? Intervjuerna utgick från en framtagen intervjuguide för att säkerställa att relevant information diskuterades. LÄS MER

  3. 3. "Kan vi inte byta ut dystopi mot utopi?" : En kvalitativ studie om sju gymnasieelevers förhållningssätt till miljöperspektivet i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Alice Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :dystopi; ekokritik; föreställningsvärldar; miljöperspektiv; klimatförändringar;

    Sammanfattning : I gymnasieskolans läroplan framgår det att ett miljöperspektiv ska genomsyra all undervisning. Detta för att eleverna dels ska utveckla förmågan att kunna analysera människans samspel med sin omvärld och dels utveckla ett personligt förhållningssätt till de globala miljöfrågorna. LÄS MER

  4. 4. Boksamtal i undervisningen : En empirisk studie om hur boksamtal används i svenskundervisningen för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Elina Svensson; Moa Lönn; [2022]
    Nyckelord :Book talk; talk about literature; Langer’s envisioning literature; Chamber’s conversation model; Swedish teacher; grade 4–6; Boksamtal; litteratursamtal; Langers föreställningsvärldar; Chambers samtalsmodell; svensklärare; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur svensklärare i årskurs 4–6 arbetar med boksamtal i sin undervisning. Kvalitativa data har samlats in genom semistrukturerade intervjuer med fyra verksamma svensklärare för årskurs 4–6. LÄS MER

  5. 5. Att läsa ord och bild : Läsförståelse genom ord, bild och mentalisering – en läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Elin Fällman; [2022]
    Nyckelord :Reading comprehension; expanded text concept; intermediality; theory of mind; textbook; Läsförståelse; vidgat textbegrepp; intermedialitet; mentalisering; läsebok;

    Sammanfattning : I skolans läseböcker används ofta bilder som stöd för läsningen. Men om bilder kräver att läsaren förstår bildkaraktärers sinnestillstånd riskerar de att hindra läsförståelsen hos elever med outvecklad mentaliseringsförmåga, vilka kan finnas bland exempelvis barn med autismspektrumtillstånd. LÄS MER