Sökning: "Legitimation strategies"

Visar resultat 11 - 15 av 46 uppsatser innehållade orden Legitimation strategies.

  1. 11. Hållbarhetsredovisning i skogsbranschen : En kvalitativ studie om hur legitimeringsstrategier påverkar skogsbolagens redogörelse för negativ information

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Ellenor Ravnell; Marcus Fougner; [2022]
    Nyckelord :Balance; forest industry; GRI; sustainability reporting; legitimacy strategy; Balans; skogsindustri; GRI; hållbarhetsredovisning; legitimeringsstrategier;

    Sammanfattning : Bakgrund: I dagens rådande klimat- och artkris ökar förväntningarna på skogsindustrins hållbarhetsarbete och därmed även kvaliteten på dess hållbarhetsredovisningar. Ingen information som kan tänkas påverka intressenternas beslut får uteslutas och inte heller bestå av endast selektiv vald information som bara speglar gynnsamma aspekter av företaget. LÄS MER

  2. 12. Att försvara sin existens på sociala medier : En kvalitativ studie om hur Voi Technology kommunicerar externt för att uppfattas som en legitim aktör

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Anna Blennå; Linnéa Jansson; [2022]
    Nyckelord :E-scooters; maintaining legitimacy; repairing legitimacy; principles of legitimation; strategic communication; Elsparkcyklar; underhålla legitimitet; reparera legitimitet; legitimitetsprinciper; strategisk kommunikation;

    Sammanfattning : In the past few years, the number of e-scooter rental services has rapidly increased in Sweden and across Europe. The increased usage of e-scooters has created problems, for example with accessibility on sidewalks and traffic safety. Consequently, the e-scooter industry has become a highly debated topic. LÄS MER

  3. 13. “Regulating the Wild West?”: The legitimation discourse of EU regulation on Big Data and its media coverage

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Anastasia Kapodistria; [2022]
    Nyckelord :Big Data; European Union; regulation; legitimation strategy; political discourse; media framing; Social Sciences;

    Sammanfattning : The thesis explores the growing discourse of Big Data and argues that political actors like the European Union are purposefully constructing the meaning of such an issue and promoting certain strategies. The study seeks to expand the spectrum of Strategic Communication by examining a supranational political institution and to add valuable insights to the knowledge of the critical stream of Data studies from a communicative perspective. LÄS MER

  4. 14. Hållbarhetsrapportering och legitimitetsperspektivet : en kvalitativ studie om hur organisationer erhåller legitimitet genom hållbarhetsrapportering

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Ludvig Lewander; Emre Durak; Max Franceschini; [2021]
    Nyckelord :Sustainability reporting; legitimacy; CSR; GRI; legitimation strategies; sustainability communication; Hållbarhetsredovisning; legitimitet; CSR; GRI; legitimitetsstrategier; hållbarhetskommunikation;

    Sammanfattning : Samhällets krav på företag att rapportera om sitt hållbarhetsarbete har ökat. I takt med dennautveckling av behov från samhället och lagstiftning har hållbarhetsrapporter utvecklats. LÄS MER

  5. 15. A Democratic European Union: What does it mean? A discourse analysis of two debates on the Conference on the Future of Europe in the European Parliament

    Master-uppsats, Lunds universitet/Europastudier

    Författare :Dorottya Meszner; [2021]
    Nyckelord :Democracy; Legitimacy; Discourse; European Parliament; Future of Europe; European studies; democratic deficit.; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : The question of the European Union’s (EU) democratic legitimacy has been a crucial issue at all stages of the European integration process. With crises of economic, social and democratic nature, trust in the EU institutions is questioned by citizens, providing a vacuum between expectations and results and a ‘democratic deficit’. LÄS MER