Sökning: "Litteraturval"
Visar resultat 11 - 15 av 66 uppsatser innehållade ordet Litteraturval.
11. Litteraturens roll i gymnasieskolan - En intervjustudie om svensklärares litteraturval
Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/SvenskaSammanfattning : Litteratur är en del av kärnan i svenskämnet. Det fastställs av Skolverkets ämnesplan för svenska (Gy11). Vilken litteratur som ska läsas regleras dock inte och lärare har därmed stort svängrum i valet av litteratur. Jag undersöker hur lärare genomför urvalet och i fokus står teman som litteratursyn och bildning. LÄS MER
12. "Som en hemlig eld" : En kvalitativ textanalys av representationen av sexualitet i tre skönlitterära böcker
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Följande examensarbete undersöker representationen av sexualitet i tre skönlitterära böcker, med syftet att bidra med kunskap om vilka normer gällande sexualitet som elever möter i litteraturundervisningen i gymnasieskolans svenskämne. Undersökningen sätts i relation till svenskämnets syfte samt gymnasiets värdegrund för att utreda huruvida representationen i romanerna lever upp till det som formulerats i de dokumenten. LÄS MER
13. Vad läser vi? Och varför? : Litteraturval och dess motivering i svenskämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : Denna studie har som syfte att fördjupa förståelse för hur svensklärare på gymnasiet tänker kring valet av litteratur och dess motivering i litteraturundervisningen. Studiens material består av fem kvalitativa intervjuer med yrkesverksamma lärare på ett svenskt gymnasium. LÄS MER
14. Lärares val av skönlitterära texter i gymnasieskolan : faktorer, förutsättningar och effekter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka forskning kring vad som styr och motiverar lärare i en viss riktning när det kommer till val av skönlitterära texter i gymnasieskolans svenskundervisning. Genom detta vill vi bidra till en ökad förståelse för den komplexitet och de aspekter som ligger bakom val av skönlitterära texter i gymnasieskolan. LÄS MER
15. Högläsning och värdegrundsfrågor i klassrummet : En kvalitativ studie om hur fyra lärare använder högläsning och involverar värdegrundsfrågor i årskurs F-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Högläsning är en vanlig aktivitet som används i svenska klassrum för elever i årskurs F-3. Ett vanligt uppföljande arbetssätt är att samtala kring innehållet. Läraren kan med hjälp av högläsningen belysa viktiga ämnen. LÄS MER