Sökning: "Livsåskådningsfrågor"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet Livsåskådningsfrågor.

  1. 1. Livsåskådningsbegreppets många ansikten : En kvalitativ undersökning om religionsdidaktiska begreppssvårigheter för lärare i svensk gymnasieskola

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Eldin Smajlovic; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The life philosophy concept in Swedish religious education and the variation theory of learning This thesis focuses on life philosophy (livsåskådning) as a hypothetical problematic concept in Swedish secondary school religious education, based on discussions with colleagues in a Swedish secondary school. In those discussions it was clear that the faculty indeed saw the concept as hard to get around and teach. LÄS MER

  2. 2. Lärarens tolkning av det centrala innehållet i religionskunskap : En kvalitativ studie om hur lärare tolkar det centrala innehållet i religionskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Marwa Anwari; Sam Bergsköld; [2020]
    Nyckelord :Religionskunskap; teori och praktik; samverkan; centralt innehåll; livsåskådningsfrågor.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att fördjupa kunskapen om hur lärare tolkar det centrala innehållet i religionskunskap för årskurs F–3 och på vilket vis anser [sex] f-3-lärare att en mer styrande läroplan skulle vara till fördel eller nackdel i religionskunskap? Studien utgår utifrån kvalitativa intervjuer med sex lärare från två olika län. Studiens teoretiska perspektiv utgår ifrån John Deweys syn på pragmatismen. LÄS MER

  3. 3. "Det är en fantastisk grund att vila verksamheten på!" : En kvalitativ studie av förskollärares uppfattningar av värdegrunden i den svenska förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Kristina Pautkina; [2018]
    Nyckelord :värdegrund; värdegrunden; förskola; etik; värdepedagogik; politik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattningar av värdegrunden, vilken betydelse de tillskriver den och hur de resonerar vid uppkomsten av etiska dilemman inom värdegrundens ramar. Utgångspunkterna för undersökningen är att vi idag lever i ett postmodernt och mångkulturellt samhälle, som präglas av värdepluralism och skillnader i livsåskådningsfrågor. LÄS MER

  4. 4. Livsfrågor i religionskunskap : En litteraturstudie om hur livsfrågor presenteras i tre läroböcker för gymnasiet

    M1-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Sonja Josefsson; [2016]
    Nyckelord :Life issues; school books; ethics; text analysis; hermeneutic; livsfrågor; läroböcker; etik; textanalys; hermeneutik;

    Sammanfattning : Vi människor funderar ofta kring vår egen uppfattning dvs. vem vi är. Vi funderar också över vad vi vill bli. Vi ställs inför många andra frågor som handlar om identitet och livsfrågor. LÄS MER

  5. 5. Religionsundervisning för livet : En förskjutning från lära i religion, till lära om och från religioner

    Kandidat-uppsats, Institutionen för humaniora

    Författare :Anna Johansson; [2006]
    Nyckelord :Religion; undervisning; lära i religion; lära om och från religion; religionsämnets utveckling; livsfråga; etik; moral; läroplan;

    Sammanfattning : Uppsatsen Religionsundervisning för livet - En förskjutning från lära i religion, till lära om och från religioner, har syftet att redogöra för den utveckling av religionsämnet som skett framförallt från Lgy70 till Lpf94 men även beskriva religionsämnet dessförinnan i skolan, samt att redogöra för hur man kan arbeta med utgångspunkt i moral, etik och livsfrågor i gymnasieskolan och motivera detta arbetssätt utifrån Lpf94 och kursplanen för religionskunskap. Metoden som använts är en deskriptiv litteraturstudie. LÄS MER