Sökning: "Ljudbok"

Visar resultat 6 - 10 av 39 uppsatser innehållade ordet Ljudbok.

  1. 6. Det är dags att börja lyssna nu... : En experimentell studie om ljudbokens effekt på läsförståelse och läsmotivation hos svenska gymnasieelever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Evelina Össmar; Sebastian Roos; [2023]
    Nyckelord :Ljudbok; läsförståelse; hörförståelse; koncentration; flyt; andraspråk; läsförmåga; genre; motivation; gymnasieelever; experiment; lässvaga;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom en experimentell design undersöka ljudbokens effekt på läsförståelse och läsmotivation hos svenska gymnasieelever. De senaste PISA-resultaten har visat att elever brister i läsförståelse. För att ändra denna trend och höja elevers läsförståelse behöver nya metoder prövas och utvärderas. LÄS MER

  2. 7. Komma till tals och komma till lyssnande : Lyssnande i språkutvecklande arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Sofie Adamsson Danred; [2023]
    Nyckelord :listening; listeningskills; language development; listeningstrategies; reception; special education; Impression; lyssnande; lyssnandekompetens; lyssnandestrategier; reception; språkutveckling; specialpedagogik; språklig sårbarhet; ljudbok; talbok; talsyntes;

    Sammanfattning : Ambitionen med föreliggande uppsats är att bidra till att medvetandegöra och väcka diskussion om lyssnandet som en del av elevers språkutveckling. Att skriva, läsa och tala ses ofta som självklara delar av språklig utveckling medan talandets receptionsaspekt, att lyssna, är mindre utforskat i svensk skolkontext. LÄS MER

  3. 8. Val av läsmetod i undervisningen för elever i yngre åldrar : En kvalitativ studie om några f-3 lärares val av läsmetod till den skönlitterära undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rebecca Agirman; Jasna Ghaini; [2022]
    Nyckelord :högläsning; ljudbok; läsmetoder; skönlitteratur; tyst läsning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och jämföra vilka läsmetoder några f-3 lärare väljer att använda i sin undervisning för elevernas tillägnande av skönlitteratur samt vilka läsmetoder några f-3 elever föredrar. De läsmetoder som studien fokuserar på är högläsning, tyst läsning och ljudbok. LÄS MER

  4. 9. ”…då kan jag bara ta mobilen” : En studie om hur lärare och elever i årskurs 1 resonerar kring ljudböcker och högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Katarina Svärd; Elin Jonasson; [2022]
    Nyckelord :Language development; language comprehension; listening comprehension; read-aloud; audiobook; illustrations; Språkutveckling; språkförståelse; hörförståelse; högläsning; ljudbok; illustrationer;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om elevers upplevelse och förståelse av högläsning. Syftet är att undersöka huruvida formatet på högläsningen, ljudbok eller fysiskt högläst text, påverkar elevernas förståelse för innehållet och intresset för att lyssna. LÄS MER

  5. 10. Vad sjutton ska jag lyssna på nu? : En kvalitativ intervjustudie om ljudboksanvändares val av ljudböcker

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Emelie Sköld; [2022]
    Nyckelord :Ljudbok; användare; faktorer; algoritmer; algoritmisk kultur; ”the long tail”; Storytel; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : När bokbranschen nu genomgår en förändring där digitala böcker blir allt mer populära är det viktigt för förlagen att veta hur användarbeteendet ser ut när det gäller de nya plattformarna. Hur går det egentligen till när ljudboksanvändare väljer ljudböcker? Den frågan ger den här undersökningen svar på genom att undersöka vilka faktorer som påverkar valet av ljudbok. LÄS MER