Sökning: "Ljudbok"

Visar resultat 21 - 25 av 39 uppsatser innehållade ordet Ljudbok.

  1. 21. Tyst läsning, högläsning och ljudböcker : En studie om gymnasieelevers och gymnasielärares val av metod för tillägnande av skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Eldina Selava; [2020]
    Nyckelord :gymnasieelever; högläsning; ljudbok; läsmetoder; tyst läsning; svenskämnet; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka och jämföra metoder som elever i årskurs 3 på gymnasiet använder sig av vid tillägnande av skönlitteratur. Jag undersökte även vilka av läsmetoderna tyst läsning, högläsning och ljudbok elevernas svensklärare och andra svensklärare på skolan anser är givande för deras elevers tillägnande av skönlitteratur i årskurs 3 på gymnasienivå. LÄS MER

  2. 22. Att lyssna mellan raderna : Ekvivalens mellan tryckta böcker och ljudböcker gällande subjektiv uppfattning

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Kalle Meurman; Elias Alkvist Cetin; [2020]
    Nyckelord :Audiobook; Book; Fiction; Interpretation; Equivalence;

    Sammanfattning : Ljudböcker är på uppgång men marknaden domineras fortfarande av tryckta böcker, möjligen delvis på grund av fördomar mot ljudböcker. Dessa fördomar bygger på antagandet att tryckta böcker och ljudböcker är icke-ekvivalenta, men antagandet stöds till stor del inte av forskningen. LÄS MER

  3. 23. Vem får vara med? : En studie om inkludering i barn och ungdomslitteratur och inkluderande lässätt.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Annika Callen; [2019]
    Nyckelord :Inclusion; accessibility; children’s literature; youth literature; norms; norm creativity; norm criticism; audiobooks; Inkludering; tillgänglighet; barnlitteratur; ungdomslitteratur; normer; normkreativitet; normkritik; ljudböcker;

    Sammanfattning : I den här studien har jag undersökt vilka berättelser unga och barn möter genom barn- och ungdomslitteratur och även på vilka sätt som denna typ av litteratur finns tillgänglig att läsa. Studien innehåller även ekonomiska aspekter. LÄS MER

  4. 24. Hur påverkas effektiviteten av studenters inlärning av läromedlen ljudbok och tryckt bok?

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Elna Mattsson Johansson; Fanny Curtsson; [2019]
    Nyckelord :Effektivitet; Inlärning; Student; Ljudbok; Tryckt bok; Lärstil;

    Sammanfattning : Ljudboken har under de senaste åren haft en stark framväxt i samhället och blivit ett vanligt bokformat. Kurslitteratur i formatet är något begränsat, men det finns en önskan hos studenter att ha tillgång till kurslitteratur i ljudboksformat. LÄS MER

  5. 25. Ljudbokens intåg : Vad händer med läsförståelsen vid ökad uppspelningshastighet?

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Josefine Lindén; [2019]
    Nyckelord :Ljudbok; Läsförståelse; Hörförståelse; Speed listening;

    Sammanfattning : Med ljudböckernas intåg på den litterära marknaden förändras vårt sätt att konsumera litteratur. Bara i Sverige står ljudbokslyssningen för 23 procent av den totala konsumtionen av litteratur. I dagens ljudbokstjänster finns möjligheten att öka (eller minska) hastigheten på uppspelningen. LÄS MER