Sökning: "Lokala matproducenter"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Lokala matproducenter.

  1. 1. REKO: A mobile application to help producers and consumers to more easily sell and buy locally produced goods

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Linnéa Brolin; Felicia Lindman; [2023]
    Nyckelord :UX; UX-design; gränssnitt; design; prototyp; applikation; mobilapplikation; REKO-ring; grafisk design och kommunikation;

    Sammanfattning : Intresset för närproducerad mat har under Ã¥ren ökat sÃ¥väl i Sverige som i andra länder. Konsumenter vill ha mer information kring vad de äter och det ställs högre förväntningar pÃ¥ att maten ska ha producerats energisnÃ¥lt, ha liten miljöpÃ¥verkan, vara hälsosam, och lokalproducerad. LÄS MER

  2. 2. Multifunktionella möjligheter för matlandskap

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Hanna Clausen; [2021]
    Nyckelord :matproduktion; matlandskap; multifunktionell markanvändning; urban agrikultur; hållbar samhällsutveckling; stadsjordbruk; självförsörjning;

    Sammanfattning : Den globala livsmedelsproduktionen har stora negativa effekter för världens klimat och biologiska mångfald. En omställning av vår matproduktion är grundläggande för att förhindra fortsatt global miljöförstöring. I denna uppsats undersöks möjligheter till att i en högre grad integrera matproduktion i dagens landskapsplanering. LÄS MER

  3. 3. Mer än bara mättnad : En kvalitativ studie om värdeskapande hos lokala matproducenter

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Katarina Lundgren; Carl Wickström; Isabelle Wirblad; [2019]
    Nyckelord :Lokala matproducenter; värdeskapande; upplevelse; marknadsföring; positionering;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att analysera och klarlägga de styrkor och möjligheter som lokala matproducenter besitter och kan tillvarata för att positionera sig samt främja kundens värdeskapandeprocess. Forskningsfrågor: 1. LÄS MER

  4. 4. Community supported agriculture : in a Swedish context

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Mikaela Nilsson; Kajsa Wejåker; [2016]
    Nyckelord :alternative food production; local food systems; shared value; crowdfunding; relationship marketing;

    Sammanfattning : Swedish agriculture faces new challenges on an aggregated level, as well as for individual farms. The number of farms in Sweden is decreasing, but the average size of farms is increasing. Much of the structured changed can be explained by the increase in global competition and the design of the CAP within the EU. LÄS MER

  5. 5. Picknick i Paradiset - kulinarisk turism på Österlen

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Jenny Reithe; Sophia Trossvik; [2007]
    Nyckelord :kulinarisk turism; rörlighet; plats; upplevelse; identitet; äkthet; picknickkoncept; österlen.; Tourism; Turism; Social Sciences;

    Sammanfattning : Vårt syfte är att undersöka på vilket sätt kulinarisk turism har potential att särskilja en region från andra. Vår empiriska studie tar sin utgångspunkt i ett regionalt matkoncept, en picknickkorg, och dess förmåga att synliggöra fem begrepp; rörlighet, plats, upplevelse, identitet och äkthet. LÄS MER