Sökning: "Magisteruppsats diskursanalys"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Magisteruppsats diskursanalys.

  1. 1. Borta bra men hemma bäst : En studie om distansarbete

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Yasemin Tuhral; Hanna Kjell; [2022]
    Nyckelord :Distansarbete; Motivation; Kontroll; Relation; Arbetsrätt;

    Sammanfattning : Datum:            28 AUG 2022 Nivå:               Magisteruppsats Akademi:         Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Högskola Författare:      Hanna Kjell                  Yasemin Tuhral (95/03/27)                    (96/02/13) Titel:                Borta bra men hemma bäst? En studie om distansarbete Handledare:    Magnus Lindersöm Nyckelord:      Distansarbete, Motivation, Kontroll, Relation, Arbetssätt Forskningsfrågor:   Hur upplever arbetstagare den snabba arbetsförändring som har skett med anledning av Covid-19? Vilka diskurser dök upp i medierapporter om distansarbete under Covid-19?   Syfte:               Syftet med denna studie är att fördjupa förståelsen för hur en radikal organisationsförändring påverkar arbetstagares syn på distansarbete. Studien ämnar även att undersöka den mediala framställningen av distansarbete kopplat till Covid-19. LÄS MER

  2. 2. Hårda krav med mjuka värden? En diskursanalys av platsannonser med fokus på vilka kompetenser som efterfrågas inom HR-tjänster i den offentliga sektorn

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Sociologi; Lunds universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Tyra Lundquister; [2022]
    Nyckelord :Human Resources; HR-yrket; offentlig sektor; platsannonser; mjuka kompetenser och hårda kompetenser.; Social Sciences;

    Sammanfattning : De senaste årtiondets förändringar i arbetslivet har lett till nya sätt att organisera arbete, vilket i stor utsträckning har påverkats av den globalisering och digitalisering som har skett världen över. I dagens samhälle är det viktigt för verksamheter att kunna anpassa sig till en omvärld som ständigt är i förändring. LÄS MER

  3. 3. Det företagsekonomiska könet : En kritisk diskursanalytisk studie av maktförhållanden i arbetslivet ur ett genusperspektiv i svensk media

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Mimmi Forsberg; Johanna Grönlund; [2022]
    Nyckelord :Gender; Power; Discourse Analysis; Inequality; Fairclough; Genus; Makt; Diskursanalys; Ojämlikhet; Fairclough;

    Sammanfattning : Datum: 2022-05-30 Nivå: Magisteruppsats Företagsekonomi, 15hp Akademi: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Högskola Författare: Johanna Grönlund (29/03/13), Mimmi Forsberg (96/04/29) Titel: Det företagsekonomiska könet: En kritisk diskursanalytisk studie av maktförhållanden i arbetslivet ur ett genusperspektiv i svensk media Handledare: Magnus Linderström Nyckelord: Genus, Makt, Diskursanalys, Ojämlikhet, Fairclough Forskningsfrågor: Hur etablerar diskursiva praktiker framställningar om genus i arbetslivet? Hur har diskursen i svensk media manifesterat och reproducerat maktförhållanden kring genus i arbetslivet? Syfte: Utifrån en kritisk teoretisk ansats analysera hur genusdiskursen har framställts i svensk media. Detta för att se hur språket har förmedlats och kan tänkas manifestera maktförhållanden kring kvinnligt i förhållande till manligt i arbetslivet. LÄS MER

  4. 4. Attraktiva arbetsgivares profilering : En diskursanalys om attraktiva arbetsgivares employer branding inom ingenjörsbranschen

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Julia Öhrberg Nyberg; Lovisa Bodin; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Date: 2021-05-31Level: Master thesis in Business Administration, 15 cr  Institution: School of Business, Society and Engineering, Mälardalen University Authors: Lovisa Bodin (96/11/06), Julia Öhrberg Nyberg (98/05/18) Title: Attractive employers profiling Tutor: Magnus Linderström Keywords: Employer Branding, Employer attractiveness, Discourse, Discourse analysis, Identity, Engineer Research questions: What discursive practices can be distinguished within the employer branding discourse? What influences does the discursive practices have on individuals’ identity creation? Purpose: The purpose of the study is to investigate and understand how attractive employers for engineers’ profile themselves in a time where the need for technical competence is growing, by looking at four of the most attractive employers who according to labor market research are Sweco, IKEA, Volvo Group and Spotify. The purpose is also to understand how employers' profiling affects individuals who apply to the organizations. LÄS MER

  5. 5. Myter om sexualitet i en tvärvetenskaplig undervisningsdiskurs

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Elin Johansson; [2020]
    Nyckelord :SNI; samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll; sex- och samlevnad; naturkunskap; myter om sexualitet; gymnasieelever; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Naturkunskap har jämfört med de andra gymnasiegemensamma ämnena relativt låg måluppfyllelse och det finns en föreställning bland eleverna om att naturvetenskap är krångligt och något som inte direkt berör dem. Ett sätt att öka motivation och därmed måluppfyllelse, vilket stödjs av de nationella styrdokumenten och forskning, kan vara att arbeta med tvärvetenskapliga ämnesområden och aktuella samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll, så kallas SNI-undervisning. LÄS MER