Sökning: "Mathematical education"
Visar resultat 16 - 20 av 367 uppsatser innehållade orden Mathematical education.
16. Gymnasieelever i matematiksvårigheter : Elevers perspektiv på stödinsatser och möjligheter att förebygga matematiksvårigheter
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : The purpose of the study was to increase knowledge about high school students' perspective on the school's support efforts in mathematics teaching. Bronfenbrenner's developmental ecology model was used as the theoretical framework for the design of the interview guide and result analysis. LÄS MER
17. Gruppering i matematikundervisning : En granskning av nivå- och blandad gruppering i ljuset av de fem dimensionerna för kraftfulla matematiska klassrum.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknikSammanfattning : I denna studie diskuteras betydelsen av olika grupperingsmetoder inom skolan, med särskilt fokus på nivå- och blandad gruppering inom matematikundervisningen. Studien grundar sig på en analys av tidigare forskning som är framtagen från databasen ERIC (EBSCO) som har analyserats och satts in i en kategoriseringstabell. LÄS MER
18. Students' perception of the role of mathematics in their physics education
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Fysikundervisningens didaktikSammanfattning : The deep interdisciplinarity between physics and mathematics is not always easy to grasp for students. Transferring mathematical skills to a physical context is demanding, and students mainly use mathematics tools (i.e., formulas) for pure calculations rather than as a basis for reasoning. LÄS MER
19. Elevers upplevelser av matematikundervisning med samhällspåverkande modeller i gymnasieskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : In a digital world where algorithms and mathematical models impact students’ lives and society as a whole, it is important to learn critical thinking to understand and reflect upon what is happening. How will students perceive an inclusion of mathematical models that affect society in their mathematics lessons? Prior research shows that mathematical modelling is a valuable skill. LÄS MER
20. Att skapa matematiska problem : Problemformulering i årskurs 4-6
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknikSammanfattning : Problemformulering är en arbetsmetod som är tätt kopplad till problemlösning, men trots att matematiker och forskare under lång tid betonat dess betydelse, har det inte fått tillräckligt med uppmärksamhet inom forskning. Användningen av problemformulering kan resultera i förbättrad förståelse av matematik, ökat självförmåga, främjande av matematisk kreativitet och en positiv inställning till ämnet, samt ökad motivation. LÄS MER