Sökning: "Mer ledning och stimulans"

Visar resultat 11 - 15 av 15 uppsatser innehållade orden Mer ledning och stimulans.

  1. 11. Specialpedagogers erfarenheter av elever med språkstörning, särskilt pragmatisk språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Susanne de Brun Mangs; Christina Andersson; [2019]
    Nyckelord :anpassningar; Bronfenbrenners teori; erfarenheter; ledning och stimulans; pragmatisk språkstörning; specialpedagogiska perspektiv; språkstörning;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks specialpedagogers perspektiv på, samt erfarenheter av arbete med, elever med språkstörning, särskilt pragmatisk språkstörning. De frågeställningar som behandlas i studien är; Hur definierar och identifierar specialpedagogerna språkstörning, framför allt pragmatisk språkstörning, hos sina elever? Hur definierar och identifierar lärare språkstörning, framför allt pragmatisk språkstörning, hos sina elever, enligt specialpedagogernas uppfattning? Vilka fungerande arbetssätt och strategier lyfter specialpedagogerna fram i arbetet med att hjälpa elever med språkstörning, särskilt pragmatisk språkstörning, att både nå kunskapsmålen och främja deras personliga utveckling?Studien är en kvalitativ undersökning som inspirerats av fenomenografin och består av semistrukturerade intervjuer med tio specialpedagoger/speciallärare från grundskolan. LÄS MER

  2. 12. Begåvade elevers rätt till ledning och stimulans i skolan matematiklärande - Hur elever och lärare beskriver att matematikundervisningen

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Monica Berg; Camilla Bergman; [2019]
    Nyckelord :begåvning; matematikundervisning; ledning och stimulans; inkludering; didaktik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få ökad kunskap om hur begåvade elever reflekterar över sin matematikundervisning samt hur lärarna beskriver sin undervisning och anpassar denna för begåvade elever. Tanken är att detta kan bli ett möjligt kunskapsbidrag för pedagoger och oss blivande speciallärare i förebyggande arbete för att kunna tillgodose begåvade elevers kunskapsbehov i matematik. LÄS MER

  3. 13. "Det är ju inte en engångslektion som gör det" : Strategiskt relationsarbete för ökad inkludering i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anna Folkesson; Johanna Björklund; [2018]
    Nyckelord :delaktighet; extra anpassningar; handledning; KASAM; ledning och stimulans; lärande; motivation; relationellt perspektiv; relationer; specialpedagogik; strategier; struktur; tillgänglig undervisning;

    Sammanfattning : I rollen som specialpedagog ges insyn i andra pedagogers arbete och det blir tydligt att lärare arbetar mycket olika då de skapar lärmiljöer för sina elever. Det kan dock vara svårt att utläsa vad som är kopplat till lärarens personlighet och vad som är genomtänkta strategier och förhållningssätt, särskilt när det handlar om att bygga relationer. LÄS MER

  4. 14. Extra anpassningar i matematik : Hur tolkas och fungerar det?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Anna Karin Hammaräng; Inger Nyström; [2017]
    Nyckelord :management and stimulus; mathematical difficulties; individual development plans; teachers’ understanding; ledning och stimulans; matematiksvårigheter; individuella utvecklingsplaner; lärares förståelse;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra med en bild av hur enskilda lärare och lärararbetslag förstår extra anpassningar i matematik. Lärararbetslags förståelse av matematiksvårigheter är avgörande för vilka elever som får extra anpassningar och hur dessa utformas. LÄS MER

  5. 15. Högpresterande och särbegåvade elevers situation i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Linda Johansson; [2016]
    Nyckelord :Särbegåvade; högpresterande; traditionell matematikundervisning; begåvad matematikundervisning; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att få kunskap om högpresterande och särbegåvade elevers skolsituation, samt hur man bör arbeta i skolan för att ge dem ledning och stimulans som främjar deras fortsatta utveckling och lärande inom matematikämnet i årskurs 4-6. Detta har undersökts genom en systematisk litteraturstudie. LÄS MER