Sökning: "OTC drugs"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden OTC drugs.

  1. 1. Brister i listan "Mina sparade recept på apotek" : Vilka avvikelser förekommer och finns det några särskilda läkemedelsgrupper som vanligare är felförskrivna?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)

    Författare :Sonja Vujovic; [2021]
    Nyckelord :läkemedelslista; Mina sparade recept på apotek; läkemedelsavvikelser; medicineringsfel;

    Sammanfattning : Bakgrund: Användning av läkemedel ökar och därmed ökar också läkemedelsrelaterade problem. För att patienter ska kunna ha en säker läkemedelsbehandling krävs bland annat korrekt och fullständig läkemedelsinformation. LÄS MER

  2. 2. Usage of Non-steroidal anti-inflammatory drugs in a sample of New Zealanders with osteoarthritis : A cross-sectional study

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för fysioterapi

    Författare :Victor Swenson; Mattias Ekberg; [2020]
    Nyckelord :NSAID; Oesteoarthritis; Survey; Cross-sectional study; Comorbidities; Adverse events; Clinical guidelines; New Zealand;

    Sammanfattning : Introduction Oral Non-steroidal anti-inflammatory drugs (NSAID) is an analgesia and is commonly used by people with osteoarthritis (OA). Oral NSAID is currently recommended as the second level of treatment for OA, and could be considered if physical activity, topical NSAID or paracetamol do not supply sufficient pain relief. LÄS MER

  3. 3. Ruled by Technology : What effect does eWOM have on purchase decisions when buying OTC pharmaceutical products?

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Irina Popkov; Ai Nono; [2016]
    Nyckelord :characteristics of eWOM; electronic word-of-mouth; eWOM; decision making; digital marketing; Facebook; non-prescription drugs; pharmaceutical industry; purchase intention; social media; social networking sites; SNS;

    Sammanfattning : Technology changes many things in society, including the way we communicate. Companies use social media to connect with consumers and consumers use it to e.g. follow companies or share experiences with corporations and products (eWOM). LÄS MER

  4. 4. Allmänhetens syn på felanvändning av receptfria jämfört med receptbelagda läkemedel

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)

    Författare :Manjinder Singh; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet var att undersöka synen på felanvändning av receptfria läkemedel jämfört med receptbelagda hos vuxna som använder läkemedel i Sverige. Detta utfördes med hjälp av en fysisk enkätundersökning i Väla köpcentrum som ligger ungefär sju till åtta kilometer nordost om Helsingborg. LÄS MER

  5. 5. Buyer purchase behavior in the reregulated market for OTC drugs in Sweden

    Kandidat-uppsats, Internationella Handelshögskolan

    Författare :Fabiana Leal; Jacob Lindh; Olivia Paciorek; [2011]
    Nyckelord :OTC drugs; reregulation; monopoly; buyer behavior;

    Sammanfattning : Purpose The objective of this study is to investigate how the reregulation affected the decision making process of buyers of OTC drugs, and to identify determinants for how a buyer chooses to obtain OTC drugs in the reregulated Swedish pharmacy market. Furthermore this study aims to map out buyers’ purchases of OTC drugs as well as their impressions about the reregulation of the Swedish pharmacy market   Background The Swedish pharmacy market was opened up for competition the 1 July 2009. LÄS MER