Sökning: "Poesi kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Poesi kommunikation.

  1. 1. ”Det är som en dikt egentligen, men ändå inte” : Gymnasieungdomars samtal om den lyrik de läser på sin fritid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Cajsa Ranglin; [2023]
    Nyckelord :upper secondary school; Swedish; poetry; affect-based strategy; reader-response; gymnasieskolan; svenska; lyrik; affektiv utvärdering; reader-response;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av att det finns en diskrepans mellan poesiläsningen i skolan och gymnasieungdomars fritidsläsning av poesi är syftet med studien att ge ett kunskapsbidrag om vilka spår av svenskämnet som kan urskiljas ur ungdomars samtal om den lyrik de läser på fritiden. För att möta studiens syfte har följande frågeställningar besvarats (1) Vad präglar gymnasieungdomars val av lyrik? (2) Hur präglas lyriksamtalen av ämnesspecifikt språk? (3) Vad kan framträda i lyriksamtal när gymnasieungdomar själva väljer lyrik utifrån vad de läser på fritiden? Metoden som användes var fokusgruppsamtal med 16 ungdomar som läser kursen svenska 3. LÄS MER

  2. 2. "En djup mening i en kortare text" : En kvalitativ studie om lärares erfarenheter och uppfattningar av förekomseten och arbetet med poetiska texter i svenskundervisningen för årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Malin Josefsson; [2022]
    Nyckelord :poesi; poesiundervisning; lyrik; dikt; lärares inställning; årskurs F-3; lärarens roll;

    Sammanfattning : Poetiska texter ingår som en av texttyperna elever i årskurs F-3 ska få möta i undervisningen enligt läroplanens centrala innehåll för ämnet svenska. Det finns forskning som visar att poesi ofta möter motstånd och sällan görs till en naturlig del av undervisningen, men även forskning som visar på fördelaktiga arbetssätt för att komma till rätta med undervisning i poesi. LÄS MER

  3. 3. Stjärnstoft : En bilderbok för vuxna

    Master-uppsats, Konstfack/Institutionen för design, inredningsarkitektur och visuell kommunikation (DIV)

    Författare :Hannah Arnesen; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : ”Inte klimatet nu igen”, tänkte jag och bläddrade förbi. Tills jag en dag började fundera på om det går att berätta om klimatkrisen på ett sätt som får mig att vilja fortsätta läsa istället? Den frågan blev början på den bilderbok för vuxna som är mitt masterprojekt. LÄS MER

  4. 4. Whispering Bodies : The Textual Brain

    Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för scenkonst

    Författare :Siri Bertling Wiik; [2021]
    Nyckelord :performance; object oriented ontology; video; participatory; poetry; language; scenography; sculpture; visual art; fine art; interactive; fluid; fluidity; melting; inner spaces; introspective; workshop; objects; things; tactility; relations; translation; transformation; interspecies communication; communication; agency; immersive; performative; body; bodies; meditation; språklighet; kommunikation; meditation; kropp; workshop; performance; konst; fri konst; scenkonst; tolkning; översätta; förändra; videokonst; skulptur; poesi; scenografi; allomslutande; interaktivt; performativt; deltagande;

    Sammanfattning : During this project I’ve been exploring how we can work with things within art to change our way of relating to ourselves, other humans and our surrounding. I want to see if finding inner spaces within us can make us feel more connected to our external surrounding. LÄS MER

  5. 5. När barn möter lyrik : En litteraturstudie om hur poesi kan användas språkutvecklande i svenskundervisningen för årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linnea Grahn; Malin Josefsson; [2021]
    Nyckelord :poesi; språkutveckling; lyrik; årskurs F-3; lärarens roll; svenskämnet;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie behandlar poesi i undervisningen för årskurs F-3. Poesi ska ingå i svenskundervisningen enligt syfte och centralt innehåll i kursplanen för svenska. LÄS MER