Sökning: "Politiska mediedrev"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Politiska mediedrev.

  1. 1. Den kvinnliga politikern – straffad av mediernas gestaltningar? : En kvantitativ experimentstudie om genustypisk kvinnogestaltning vid politiska mediedrev

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Hanna bek-Arakélow; [2024]
    Nyckelord :Mediedrev; skandaler; gestaltning; genus; politik; förtroende;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Valsedelns Empatiska Påverkan - En experimentell enkätstudie om selektiv empati i politiska in- och utgrupper

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Frida Mohlin; Sara Lassen; [2024]
    Nyckelord :empati; selektiv empati; social identitet; ingrupps- och utgrupps-bias; empathy; selective empathy; social identity; ingroup-outgroup bias; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study sought to answer whether people have a higher tendency to feel empathy towards people who are part of their own political ingroup, rather than those who are in the outgroup, meaning, if empathy is selective in relation to political in- and outgroups. Empathy is defined here as (1) cognitive empathy, (2) affective empathy, and (3) empathic concern. LÄS MER

  3. 3. POLITISKA MEDIEDREV : En komparativ studie om nyhetsmediernas framställning och gestaltning av Anna Kinberg Batra och Håkan Juholt

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Erika Borg; Sara Jones Pettersson; [2018]
    Nyckelord :Anna Kinberg Batra; Håkan Juholt; politiska skandaler; mediedrev; Svenska Dagbladet; gestaltning; genus.;

    Sammanfattning : Hur gestaltas en politisk skandal i nyhetsmedia? Anna Kinberg Batra och Håkan Juholt är två exempel på politiska ledare som tvingats lämna sina poster, bland annat efter hårt tryck från medierna. Efter Kinberg Batras avgång som partiledare för Moderaterna väcktes debatten om hennes könstillhörighet samt roll som kvinnlig ledare inom den politiska sfären. LÄS MER

  4. 4. Fångade i blåsväder : En semiotisk bildanalys med utgångspunkt i genusperspektivet av hur Håkan Juholt och Mona Sahlin visuellt framställdes i media i samband med politiska affärer.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för informationsteknologi och medier

    Författare :Linda Eliasson; Erika Berglund; [2012]
    Nyckelord :bild; bildanalys; semiotik; Håkan Juholt; Mona Sahlin; mediedrev; socialdemokraterna; partiledare; Aftonbladet; Expressen; Dagens Nyheter; Svenska Dagbladet; denotation; konnotation;

    Sammanfattning : Bilder är bland det första som fångar tidningsläsarens uppmärksamhet och forskning visar att bilder i högre grad än den skrivna texten drar till sig uppmärksamhet. Därav kan bilden av en politiker som framställs på ett ofördelaktigt sätt i pressbilder påverka publikens uppfattning av denne. LÄS MER

  5. 5. "You can run but you can't hide" : – Aftonbladets och Expressens framställning av Håkan Juholt

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för humaniora

    Författare :Julia Rydberg; Johanna Lindqvist; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka framställningen av Håkan Juholt i kvällspressen. Vi har valt att jämföra de två kvällstidningarna Expressen och Aftonbladet mellan den 8 oktober 2011 och en vecka framåt till den 14 oktober 2011 då rapporteringen av den före detta socialdemokratiska ledaren Håkan Juholt hamnade i blåsväder för första gången. LÄS MER