Sökning: "Prinsessan"
Visar resultat 16 - 20 av 42 uppsatser innehållade ordet Prinsessan.
16. Diana – kvinnan bakom fenomenet : En kvalitativ undersökning om stereotypa nyhetsbilder av prinsessan Diana under veckan efter hennes död
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Historiska institutionenSammanfattning : Princess Diana, or Lady Diana Spencer as she was called at the time, took the whole world by storm when she at only 20 years of age married in to the British royal family, and thereby became a popular target for the media. It was through the media that people all over the world got to know and love Diana, and when she died in a terrible car accident in Paris, France, in the year of 1997, people mourned the loss of their beloved princess, and blamed the media for causing her tragic death for the chance of getting some photos of her. LÄS MER
17. Frost (2013) & de banbrytande Disneyprinsessorna : En narrativ analys om genus och identifikation
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudierSammanfattning : Sammanfattning The Walt Disney Company (1923) släppte år 2013 filmen Frost (Frozen) som blev den mest inkomstbringande animerade långfilmen Disney någonsin producerat (Time, 2014). Den animerade långfilmen har en stor ung publik i en påverkningsbar ålder och av den anledningen är det väsentligt att studera Frost (2013). LÄS MER
18. De formade ögonbrynens ilska : Queer coding inom Disneys porträttering av manliga skurkar
Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för medier och designSammanfattning : This study aims to examinehow and what Disney communicate to their target audience, by analyzing the four animated feature films Peter Pan (1953), The Lion King (1994), Pocahontas (1995), and Princess and the Frog (2009). The animated movies have been analyzed through a qualitative method to get a better understanding of how Disney portray their male antagonists through queer coding. LÄS MER
19. Disney och den postfeministiska prinsessan : En semiotisk undersökning av kvinnliga Disney-protagonister
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMKSammanfattning : The Walt Disney Company has been producing feature films for almost a decade, allowing children as well as grown ups to enter their world of fairytales. Along the years there have been different ways to portray the characters, this can be seen in results from previous research. LÄS MER
20. Dum eller demonisk? : En kvalitativ analys av framställningen av ondska i tre Disneyfilmer.
Kandidat-uppsats, Högskolan i JönköpingSammanfattning : I dag påverkar populärkulturella medier som film och tv hur vi människor uppfattar verkligheten omkring oss. Företaget Walt Disney Company är ett ledande företag när det gäller film och underhållning för barn. Hur Disney framställer vad som är gott och vad som är ont påverkar hur barn, men även vuxna ser på dessa fenomen. LÄS MER