Sökning: "Reklamens"

Visar resultat 6 - 10 av 93 uppsatser innehållade ordet Reklamens.

  1. 6. I reklamens värld : En semiotisk analys om hur manligt, kvinnligt och könsstereotyper framställs i två parfymreklamfilmer från varumärket Dior.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Frida Sundström; Josefin Markeling; [2022]
    Nyckelord :Media; kommunikation; genus; reklam; stereotyper; kön; semiotik;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka och analysera två valda reklamfilmer för parfym av Dior för att se hur de konstruerar könsstereotyper. De frågor vi förhåller oss till är hur manligt och kvinnligt framställs i reklamfilmerna samt vilken form av könsstereotyper som framträder. LÄS MER

  2. 7. En systemisk-funktionell textanalys med ett multimodalt perspektiv : En diakronisk granskning av reklam under sex årtionden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Fridur Rún Dungal; Nicolina Ljungqvist; [2022]
    Nyckelord :Bildjournalen; ideationell metafunktion; interpersonell metafunktion; multimodalitet; Nöjesguiden; OKEJ; reklam; SFG;

    Sammanfattning : Genom en analys av nio tidningsannonser från 1960-, 1990- och 2020-talet undersöks reklamens utveckling med fokus på språkets variation mellan annonser riktade mot kvinnliga respektive manliga modelläsare. För att undersöka detta granskas visuella och textuella aspekter genom användningen av multimodalitet och systemisk-funktionell grammatik (SFG). LÄS MER

  3. 8. MED INTEGRITETEN SOM INSATS - En kvalitativ studie om riktad reklam på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Josefine Jerkin; Laura Kvist; Julia Wohlén; [2021-07-01]
    Nyckelord :Sociala medier; Instagram; riktad reklam; riktad marknadsföring; integritet; äldre.;

    Sammanfattning : Syfte: Att undersöka hur äldre förhåller sig till riktad reklam på Instagram. Teori: Uses and Gratifications, attitydmodellen och Communication Privacy Management Theory, samt tidigare forskning om äldres medieanvändning, attityder till riktad reklam och integritet på sociala medier. Metod: Kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  4. 9. Reklamens bild av semester : Semesterns inflytande på reklamannonser i JönköpingsPosten 1938-1947

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Historia

    Författare :Isac Grusell; [2020]
    Nyckelord :Semester; reklamannonser; semesterlagen 1938; Jönköpings-Posten; 1930- och 1940-tal.;

    Sammanfattning : This thesis is based upon the perspective of the holiday law introduced in 1938. This law gave many Swedes the right to two weeks paid vacation, which previously not all had. LÄS MER

  5. 10. Reklamens utformning och förändring under 2010-talet : En jämförelse mellan reklam riktad till män respektive kvinnor

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Markus Gerhardsson; [2019]
    Nyckelord :multimodal analys; reklam; reklamannonser; modelläsare; män; kvinnor;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet är att ta reda på hur reklamannonser riktade till män respektive kvinnor är utformade idag och om det har skett någon märkbar förändring av utformandet av dessa under 2010-talet. För att kunna ta reda på detta analyserar jag fyra annonser riktade till män (två från 2011, två från 2019) och fyra annonser riktade till kvinnor (två från 2011, två från 2019), hämtade ur Café respektive Elle. LÄS MER