Sökning: "Relationell undervisning"

Visar resultat 16 - 20 av 86 uppsatser innehållade orden Relationell undervisning.

  1. 16. Musik mellan människor : Beskrivningar av lärares betydelse för gymnasieelevers musikskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan

    Författare :Agnes Einerstam Karis; [2023]
    Nyckelord :Interpersonal relations; music making; relational pedagogy; relational competence; Mellanmänskliga relationer; musikskapande; relationell pedagogik; relationskompetens;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöker jag hur elever upplever musikskapande undervisning på gymnasiet och hur de beskriver lärarens del i deras kreativa process. Det empiriska materialet är insamlat från två fokusgruppsintervjuer med elevgrupper som studerar musikprofil på gymnasiet. LÄS MER

  2. 17. Ett meningsfullt klassrum ur ett lärarperspektiv : Relationell pedagogik i historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Marin Drmac; [2023]
    Nyckelord :History teaching; history awareness; relational pedagogy; collaboration; participation; cooperative learning; teacher s perspective; Historia undervisning; historiemedvetande; relationell pedagogik; samarbete; delaktighet; kooperativt lärande; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate teachers' experiences of developing cooperation and participation with students in history teaching in order to strengthen students' learning. The goal is particularly interested in understanding what collaboration and participation are in history teaching according to teachers'experiences and which methods are used to achieve this. LÄS MER

  3. 18. I korsdraget mellan ideologi och praktik : om elever med ett aggressivt norm- och regelbrytande beteende i en eftersträvad relationell skolmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Lena Lindholm; Malin Ejlerskov; [2023]
    Nyckelord :Aggressiv; dilemma; inkludering; normbrytande; relationell; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att studera hur lärare och specialpedagoger, i en skola som strävar mot ett relationellt perspektiv, resonerade kring tänkbara dilemman som kan uppstå i deras yrkespraktik när elevers olika behov ställs mot varandra. Mer precist ville studien undersöka hur lärare och specialpedagoger resonerade kring undervisning av elever med ett aggressivt, norm- och regelbrytande beteende i en kontext där andra elever kränks eller hotar att kränkas. LÄS MER

  4. 19. Selma Lagerlöf som lärarinna i Landskrona : En studie om pedagogik -  om  undervisning i sociala, kulturella och institutionella sammanhang

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Charlotte Aguilar; [2022]
    Nyckelord :Pedagogy; Selma Lagerlöf; teacher; Elementaryschool in Landskrona; Pestalozzi; Oral presentation; Hermeneutics; Dilthey; Pedagogik; Selma Lagerlöf; Elementarskolan i Landskrona; Hermeneutik; Dilthey; Högläsning; Pestalozzi; Relationell undervisning;

    Sammanfattning : Selma Lagerlöf (1858-1940) is to many a known writer, a member of the Swedish Academy and a Nobel prize winner in literature. Her life has been studied and is well documented both by herself and others mainly from a literary point of view. We know that she spent time as a teacher in the southern swedish city of Landskrona (1885-1891). LÄS MER

  5. 20. "Det handlar många gånger om att vidga lärarnas kategoriska perspektiv och se det mer relationellt" : - En kvalitativ studie om speciallärares och specialpedagogers ef´rfarenheter av diagnosers betydelse för elever i grundskolan

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Michaela Åkerhag; Therese Persson; [2022]
    Nyckelord :Diagnos; Specialpedagogiska perspektiv; Speciallärare; Specialpedagog;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att fördjupa kunskapen om speciallärare och specialpedagogers erfarenheter av arbete med elever med tillskrivna diagnoser i skolan. Ett särskilt fokus ägnades åt frågan på vilket sätt diagnoser uppfattades påverka elevers förutsättningar i skolan. LÄS MER