Sökning: "Relationell undervisning"

Visar resultat 21 - 25 av 86 uppsatser innehållade orden Relationell undervisning.

  1. 21. Att vara eller icke vara i dialog med världen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö högskola/Kultur-språk-medier (KSM)

    Författare :Max Weiland; Louis Secka; [2022]
    Nyckelord :relationell pedagogik; Gert Biesta; subjektifiering; undervisning; bildundervisning; lektionsplanering; risk; lärande.;

    Sammanfattning : This study by the name “To be or not to be in dialogue with the world” is based on our interest in Biesta´s theories, more specifically about relational pedagogy. The empirical material consists of 21 public lessons in visual arts for high school taken from lektionsbanken.se. LÄS MER

  2. 22. Det stora sker i det lilla : Elevers upplevelser av pedagogers relationella komptetens

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Peter Bengtsson; Jenny Sjölin; [2022]
    Nyckelord :begriplighet; didaktik; differentierad undervisning; elevers självbild; hanterbarhet; inkludering; meningsskapande; relationell kompetens; relationers betydelse; skolkultur; sociala band; specialpedagogik; särskilt stöd; tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka relationers upplevda betydelse för lärande och utveckling ur ett specialpedagogiskt perspektiv utifrån begreppet relationell kompetens hos pedagoger i förhållande till tillgänglig lärmiljö och motivation. För att ta reda på hur elever såg på sin skolgång intervjuade vi sex unga vuxna i tjugoårsåldern samt sex äldre i ålder med deras vårdnadshavare för att retrospektivt undersöka hur de unga vuxna upplevde sina pedagogers undervisning och hur vårdnadshavarna upplevde densamma. LÄS MER

  3. 23. Vägen till förståelse för likhetstecknet : En läromedelsgranskning av likhetstecknets betydelse och dess koppling till pre-algebra i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Zanna Rautio; Linnéa Slättberg; Ellen Strömblad; [2022]
    Nyckelord :likhetstecknet; operationell förståelse; relationell förståelse; pre-algebra; ekvationer;

    Sammanfattning : Det här är en läromedelsgranskning som har syftet att granska hur tre olika matematikläromedel i årskurs 1 behandlar likhetstecknets innebörd och dess koppling till pre-algebra. Tidigare forskning visar att många elever har svårigheter inom just detta område. LÄS MER

  4. 24. ’Om jag bara inte var så äcklig’ : – en motivstudie om mobbning i skönlitteratur för barn och hur dennalitteratur kan användas i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Maria Isaksson; [2022]
    Nyckelord :Jagger; Jagger; Undret; barnlitteratur; skönlitteratur; mobbning; verbal mobbning; relationell mobbning; fysisk mobbning; receptionsteori; boksamtal; Louise Rosenblatt; Aidan Chambers; hermeneutik;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar Frida Nilssons bok Jagger, Jagger (2013) och R.J. Palacios bok Undret (2013), som båda behandlar ämnet mobbning. Undersökningens syfte är att dels analysera hur mobbning framställs i dessa böcker, dels hur böckerna, och skönlitteratur med motivet mobbning i allmänhet, kan användas i arbetet mot mobbning i skolan. LÄS MER

  5. 25. Matematiklärare på högstadiet och deras beskrivning av sin undervisning för elever i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Magnus Willix; Malin Alhällen; [2022]
    Nyckelord :explicit undervisning; kategorisk; kontext; relationell; språklig sårbarhet;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att undersöka hur några matematiklärare på högstadiet beskrev sin kunskap om begreppet språklig sårbarhet och hur detta i sin tur speglade den undervisning dessa lärare erbjöd elever i språklig sårbarhet. Den metod som användes för att undersöka detta var en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer där 13 matematiklärare på högstadiet intervjuades. LÄS MER