Sökning: "Roblox"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet Roblox.

  1. 1. Programmeringsundervisning i grundskolan och Makerspace-rörelsen : Vad ska läras ut och hur kan det läras ut?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Johan Pettersson; [2024]
    Nyckelord :Computational thinking; computer programming; Makerspace; NTA; primary school; Datalogiskt tänkande; grundskola; Makerspace; NTA; programmering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva och exemplifiera uppfattningar och tankar om datorkunskap och programmering inom grundskolan och Makerspace-rörelsen. Lärare, verksamhetsutvecklare och avdelningschef inom samma skolverksamhet samt, i jämförande syfte, en anställd på ett Makerspace intervjuades om deras uppfattning om datorkunskap och programmering. LÄS MER

  2. 2. Barnens youtube-idoler : En studie av två svenska gaming-youtubers som informationsförmedlare

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Maria Svenningsson; [2023]
    Nyckelord :Let’s Play; influencer; sexism; racism; violence; YouTube; youtuber; Minecraft; Roblox; cognitive authority; Tomu; Duno; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : This thesis explores a video phenomenon called “Let’s Play”, that allows people to share their gaming experience with an online audience, for example on YouTube. Let’s Play-videos are a favorite pastime with children. Yet, the knowledge about the information in these videos is sparse. LÄS MER

  3. 3. Ready Company One : How game developers facilitate value creation in the Roblox metaverse

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Alexander Krnjajic; Sebastian Rex Wesslén; [2022]
    Nyckelord :Digital environment; Metaverse; Game development; Networks; Multi-sided platforms; Value co-creation; Interaction; Resource integration; Relationships;

    Sammanfattning : The available literature presents a multitude of ways in which value creation can take place, and a near uncountable number of ways in which value creation can take place in digital contexts. However, little has been written in the way of value co-creation, or even value creation in general, in relation to the metaverse. LÄS MER

  4. 4. Improving Co-play Between Parents and Children in a Roblox Game

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Jonathan Geffen; [2021]
    Nyckelord :Co-play; Intergenerational Play; Roblox; Parent; Child; Digital Games; Game Design; ;

    Sammanfattning : Co-play of digital games between parents and their children is a beneficial but underutilized media mediation strategy. Previous research on this topic has resulted in various design recommendations meant to support and encourage co-play. LÄS MER