Sökning: "Samtals betydelse"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Samtals betydelse.

  1. 1. Studie- och yrkesvägledarens arbete med att förebygga könstraditionella gymnasieval

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Janet Linderos; Maria Andersson; [2023]
    Nyckelord :Gymnasieval; normkritik; skolledning; studie- och yrkesvägledning; traditionella könsmönster.;

    Sammanfattning : Forskning visar att normer och strukturer har stor påverkan på könsbundna studie- och yrkesval för elever inför gymnasievalet. Genom en kvalitativ metod har vi intervjuat sju studie- och yrkesvägledare på högstadiet, med syftet att undersöka vilka möjligheter och begränsningar de har i sitt arbete med att förbereda högstadieelever inför gymnasievalet. LÄS MER

  2. 2. Bedömningssamtal i ämnet modersmål : En fallstudie i två modersmålsenheter i pandemitider

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Susanna Caliolo; [2021]
    Nyckelord :Sambedömning; modersmål; social moderation; bedömningspraktiker; Queensland-modellen;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar bedömningssamtal i ämnet modersmål, i två olika modersmålsenheter. Dessa bedömningssamtal genomfördes med behöriga och obehöriga lärare inför betygssättning för att stödja de icke-behöriga lärarna och öka deras bedömningskompetens, vilket förväntas leda till ökad samstämmighet i tolkningen av elevernas prestationer. LÄS MER

  3. 3. ”Det är ju lättare sagt än gjort ju…” : En intervjustudie om lärares strategier för att främja matematiska samtal.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Cecilia Westergren; [2020]
    Nyckelord :Mathematics; explanations; strategies; methods; social norms; sociomathematical norms; dialogue; conversation; classroom climate; classroom culture; didactic choices; learning; knowledge; primary school.; Matematik; förklaringar; strategier; metoder; sociala normer; sociomatematiska normer; dialog; samtal; klassrumsklimat; klassrumskultur; didaktiska val; inlärning; kunskap; lärande; grundskola;

    Sammanfattning : Forskning har visat på att etablerandet av en dialogisk klassrumskultur ger rikare lärandetillfällen för eleverna eftersom de får rikare möjlighet att utbyta tankar och uppfattningar. Studien är en kvalitativ intervjustudie av hur lärare, verksamma i förskoleklass samt årskurserna 1–3, arbetar för att skapa dialog i klassrummet. LÄS MER

  4. 4. ”Vem är du på Instagram?” En kvalitativ intervjustudie om två generationers användning och identitet på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Frida Föorén; Stina Lawenius; [2018-02-13]
    Nyckelord :Medialisering; Uppmärksamhetssamhället; Instagram; Identitet; Användarmönster; Generation Z Y; Livsstil; Online Offline;

    Sammanfattning : Program: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: HT 2017 Handledare: Marie Grusell Kursansvarig: Malin Sveningson Antal Ord: 20 700 ord Sidantal: 65 sidor Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur två olika generationer använder Instagram och vad det kan ha för betydelse för deras identitet. Teori: Studiens referensram tar avstamp i Uses and Gratifications teorin och teorier om identitet. LÄS MER

  5. 5. Dialog i klassrummet : Deliberativa samtals betydelse för elevers lärande

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Christoffer Jonsson; [2014]
    Nyckelord :Dialogiskt klassrum; Lärarens betydelse; Deliberativa samtal; Implikationer med dialog; Kultur och variation; Elevers betydelse;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie gjordes i syfte att belysa vad som har betydelse för att ett lärande ska främjas i skolan med diskussioner och samtal i fokus. Genom att studera tidigare forskning angående dialog i klassrummet syftade denna studie till att besvara konversationens betydelse för elevers lärande. LÄS MER