Sökning: "Skönlitteratur som pedagogiskt verktyg"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Skönlitteratur som pedagogiskt verktyg.

  1. 1. Vänskapens betydelse för barns identitetsupplevelse : – en tematisk analys av vänskap i utvald skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Dilnaz Abulkhariyeva; Angelica Hacksell; [2023]
    Nyckelord :Vänskap; skönlitterära barnböcker; utanförskap; gemenskap;

    Sammanfattning : Angelica Hacksell & Dilnaz Abulkhariyeva “Vänskapens betydelse för barns identitetsupplevelse”: en litteraturanalys av utvald skönlitteratur som vänder sig till barn och berör ämnet vänskap. Grundlärarprogrammet, inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolan årskurs 1–3, Svenska språket, Svenska, självständigt arbete inriktning F-3, grund-nivå, 15 högskolepoäng, HT 2023. LÄS MER

  2. 2. "Man leker men man lär sig samtidigt" : Elevers upplevelser av pedagogiskt drama i SVA-undervisningen på grundläggande nivå inom vuxenutbildningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Maria Ågren; [2022]
    Nyckelord :drama in Swedish as a second language; fiction in second language learning; multimodal tools; drama; student perspective; elevperspektiv; drama i svenska som andratyg; pedagogiskt drama; multimodala verktyg skönlitteratur i andraspråkinlärning;

    Sammanfattning : Gruppdynamik, självkänsla, motivation och läslust är några av de grundstenar sompositiva upplevelser av andraspråksinlärning bygger på (Gass & Selinker, 2008)(Löthagen & Staff, 2009). Min intention är att undersöka huruvida pedagogiskt dramaintegrerat i svenska som andraspråksundervisningen, kan användas som verktyg för attuppnå dessa förutsättningar. LÄS MER

  3. 3. ”Om det väcker intresse så spelar det ingen roll vad man läser egentligen” : En studie av lärares syn på skönlitteratur i sfi-klassrummet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Nelly Farran-Lee; [2022]
    Nyckelord :sfi; litteracitet; skönlitteratur; vuxenutbildning; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker sfi-lärares syn på användning av skönlitteratur som pedagogiskt verktyg i undervisningen av vuxna invandrare. Studien ämnar besvara tre frågeställningar, som dels berör vilka skäl lärarna ger för sin användning av skönlitteratur som en del av sin undervisningspraktik, dels vilka skönlitterära texter de väljer och varför. LÄS MER

  4. 4. Litteratur som verktyg vid språkutveckling : En litteraturstudie om språkutvecklande textarbete i svenskundervisningen för elever i årskurs F-3.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emelie Henrysson; Annelie Sonestedt; [2021]
    Nyckelord :språkutveckling; litteratur; årskurs F-3; texter; läsning;

    Sammanfattning : Språket är en central del i människors liv. Det är för oss alla ett verktyg för kommunikation såväl som bildning och tänkande. Skolan har i uppgift att gynna elevers språkutveckling och det kan göras på olika sätt. Lärarnas roll är att bedriva en varierad och inkluderande undervisning som gynnar och stöttar alla elevers olika behov. LÄS MER

  5. 5. ”Can we dramatize it? Please!” : Drama som motivation i skönlitterärt läsande i SVA

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Martina Lotun; [2021]
    Nyckelord :Swedish as a second language; SLA; drama as a motivational tool; drama; fiction; drama in reading of fiction; reading; svenska som andraspråk; motivation; drama som pedagogiskt verktyg; drama; skönlitteratur; skönlitterärt läsande;

    Sammanfattning : Motivation spelar en betydande roll för hur inläraren lyckas tillägna sig ett andraspråk, då processen är tidskrävande och fordrar elevens fortsatta engagemang (Gass & Selinker, 2008, s. 426). I ämnet svenska som andraspråk ska, enligt Skolverket, läsning och analys av skönlitteratur ingå (Skolverket, 2011, s. 2). LÄS MER