Sökning: "Skolans område"

Visar resultat 11 - 15 av 208 uppsatser innehållade orden Skolans område.

  1. 11. "För att få vara någon annan en stund" : En undersökning om varför man ska läsa skönlitteratur i folkhögskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Anna Loyd; [2023]
    Nyckelord :Demokrati; didaktiska frågor; erfarenhetspedagogik; folkhögskola; legitimering; litteratursyn; skönlitteratur; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med min undersökning är att ta reda på hur några lärare på X folkhögskola resonerar om varför man ska läsa skönlitteratur inom ramen för undervisningen i svenska och svenska som andraspråk, i folkhögskola. Att undersöka hur man kan legitimera arbete med skönlitteratur inom denna skolform, särskilt som skönlitteraturen numera utsätts för aldrig tidigare skådad konkurrens från andra medier efter den kulturella vändningen och det vidgade textbegreppets intåg på skolans område, är relevant. LÄS MER

  2. 12. Framgångsfaktorer för lärande i musik - en jämförande kvalitativ studie mellan elevers motivation i grundskolans respektive kulturskolans musikundervisning.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Johan Abrahamsson; [2022-03-29]
    Nyckelord :Motivation; musikundervisning; kulturskola; grundskola; elevperspektiv. Motivation; music education; community school of music and arts; elementary school; students perspective.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom intervjuer undersöka vad som motiverar elever i kulturskolans- respektive grundskolans musikundervisning. De personer jag valt att intervjua är elever i årskurs 6 som deltar i båda verksamheterna för att på så sätt få deras perspektiv vad som motiverar dem i respektive undervisningsform. LÄS MER

  3. 13. Synliggörandet av elevhälsoarbetet i gymnasieskolors verksamhetsplaner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karin Zetterqvist; [2022]
    Nyckelord :Elevhälsoarbete; Skolutveckling; Specialpedagogik; Systematiskt kvalitetsarbete;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på att granska tio gymnasieskolors verksamhetsplaner och prioriterade utvecklingsmål för året 2021. Målet med studien är att uppmärksamma och titta närmare på hur elevhälsoarbete och elevhälsans professioner lyfts fram i verksamhetsplanerna. LÄS MER

  4. 14. Specialpedagogens roll i den digitala lärmiljön på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Vera Andersson; [2022]
    Nyckelord :digital kompetens; digital lärmiljö; gymnasieskolan; specialpedagog; yrkesroll;

    Sammanfattning : Ett centralt område i den specialpedagogiska yrkesrollen är att kunna identifiera möjligheterna i lär- och undervisningsmiljöer. Men vad innebär det i dagens digitaliserade skola? Undersökningen vill fördjupa specialpedagogens roll och se hur och om yrket följt med i skolans digitaliseringsprocess. LÄS MER

  5. 15. Förutsättningar och attityd för sambedömning : En kvalitativ studie av skolans förutsättningar och attityd kring sambedömning inom SO-ämnet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Jonathan Leino; Ida Söderlund; [2022]
    Nyckelord :Attityd; bedömning; förutsättningar; kollegialt lärande; kompetensutveckling; likvärdighet; sambedömning och samsyn.;

    Sammanfattning : Sambedömning är en arbetsmetod som utifrån ett litet empiriskt forskningsfält visat på potential att kunna öka rättvisan och likvärdigheten i lärares bedömningar av sina elevers arbeten. Trots detta finns det belägg som menar på att sambedömning inte är särskilt förekommande bland skolor, något som kan kopplas till lärarens arbetsmiljö. LÄS MER