Sökning: "Social inlärningsteori"

Visar resultat 26 - 30 av 54 uppsatser innehållade orden Social inlärningsteori.

  1. 26. Lek på fritidshemmet - en studie om pedagogers syn på lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Myhanna Strålenek; [2018]
    Nyckelord :fritidspedagoger; formellt lärande; informellt lärande; lek; lärande;

    Sammanfattning : Det här arbetet handlar om lek och lärande under fritidsverksamhet. Huvudsyftet meddenna undersökning är att undersöka fritidshemspedagogers syn på lek. Jag ville ocksålyfta fram vad leken kan anses ha för funktion inom fritidshemmet. LÄS MER

  2. 27. Idrottsledares upplevelser av att arbeta för att skydda barn inom idrott

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Socialt arbete

    Författare :Amanda Palmér; Joakim Williams; [2018]
    Nyckelord :children; coach; youth sports; abuse; social work; proactive work; barn; idrottsledare; ungdomsidrott; övergrepp; socialt arbete; preventivt arbete;

    Sammanfattning : The aim of the study was to investigate coaches’ experiences of their own as well as their clubs’work with safeguarding children in Swedish sport. The study was carried out through qualitative interviews with five experienced coaches. The material was analyzed through a thematic analysis. LÄS MER

  3. 28. Kan inte ni gå in i byggis? Förskolepedagogers interaktion med förskolebarn utifrån ett genusperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Molly Ekelund; Caroline Olovsson; [2018]
    Nyckelord :Förskolepedagoger; förskolebarn; interaktion; förskola; genus; Social Sciences;

    Sammanfattning : Många barn i Sverige tillbringar en stor del av sina dagar på förskola där många av deras sociala erfarenheter och utveckling äger rum. Kognitiv social inlärningsteori förespråkar att barnet lär sig genom att imitera och härma vuxna och utifrån detta skapa kognitiva scheman som används för att tolka omvärlden. LÄS MER

  4. 29. Föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning : Hur korresponderar deras behov av stöd med socialtjänstens insatser?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och psykologi

    Författare :Emma Brandt; Sigrid Olsvens; [2018]
    Nyckelord :barnperspektiv; föräldraförmåga; föräldrar; insatser; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Familjer där en eller båda föräldrarna har en intellektuell funktionsnedsättning är en vanligt förekommande grupp hos socialtjänsten. Studiens syfte var att jämföra om föräldrarnas behov av stöd korresponderade med tillgången till olika insatser, samt hur stöd och insatser kan utformas för att möta klienternas behov. LÄS MER

  5. 30. "Man ska vara lite den här perfekta människan" : en intervjustudie med skolkuratorer om unga och sociala medier

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Nicole Morrissey; Emelie Vidberg; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes grundskoleelevers användande av sociala medier, hur de väljer att framställa sig själva där samt vilken påverkan användandet av sociala medier kan ha på barn och ungas hälsa. Denna kvalitativa studie har genomförts med hjälp av fem semistrukturerade intervjuer med skolkuratorer. LÄS MER