Sökning: "Socioeconomic perspective"
Visar resultat 6 - 10 av 176 uppsatser innehållade orden Socioeconomic perspective.
6. Socioekonomiska faktorers inverkan på läsning inom ämnet svenska : ur ett lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Denna studie syftar till att kvalitativt undersöka åtta lärares uppfattningar av socioekonomiska faktorers inverkan på läsning och hur de arbetar för att inkludera sina elever i undervisningen oavsett socioekonomisk bakgrund. Studiens teoretiska utgångspunkt härstammar från Pierre Bourdieus teori om kulturellt kapital. LÄS MER
7. Safety in Urban Spaces using Urban Planning: a Comparative Study in Bogotá, Colombia
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljöSammanfattning : Many cities around the world are facing the same challenges when it comes to the ability for women to move around and feel safe in public spaces. For women, using public spaces entails fear of sexual violence and of being attacked, which forces them to always be vigilant and reduces their quality of life. LÄS MER
8. Alla kan bli statsminister : En narrativ studie med rektorer i särskilt utsatta områden.
Master-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : This study is based on data from eight interviews with principals who lead schools in particularly vulnerable areas, where gang crime, exclusion, overcrowding and poverty are commonplace. The research questions are about their own view of their work in relation to the context. LÄS MER
9. Gymnasieelevers uppfattning om digitaliseringen i samhällskunskapsämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : This study describes upper secondary school students' perception of the One-To-One digitization with a focus on the subject of social studies. The work also reports on whether there is any socioeconomic difference between students' perception of the OTO digitalization. LÄS MER
10. "50 poäng är inte mycket" : En intervjustudie om religionslärares kritiska perspektiv på styrdokumentens innehåll för Religionskunskap 1
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Upper secondary education has a clear purpose within the Swedish school system: to prepare young adults for their lives as active, democratic citizens in Swedish society. There is a vast amount of information an upper secondary student should be privy to by the end of their pre-college education, and teachers have had to take enormous strides to interpret and implement these guidelines when teaching. LÄS MER