Sökning: "Spanska kvinnor"

Visar resultat 6 - 10 av 24 uppsatser innehållade orden Spanska kvinnor.

  1. 6. Machismo i spanska läroböcker - Vilken syn på jämställdhet förmedlas i läroböcker i spanska 3?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Eva Milding; [2016-03-22]
    Nyckelord :textanalys; bildanalys; genus; spanska; gymnasiet; läroböcker;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån ett genusperspektiv undersöka tre läroböcker i spanska för gymnasieskolans steg 3, det steg som majoriteten av gymnasieeleverna läser. Machismo i titeln kommer från spanskan och syftar på den typ av levnadsmönster där traditionellt manliga beteenden och attribut lyfts fram. LÄS MER

  2. 7. Chicas guapas y chicos profesionales. Las representaciones de los géneros y la norma heterosexual en un manual de gramática

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Maria Hyllengren; [2015-06-17]
    Nyckelord :spanska; Representation; genus; kurslitteratur; heteronorm; queerteori;

    Sammanfattning : Många studier har genomförts i syftet att undersöka hur vårt identitetsskapande påverkas av de skildringar vi möter av kvinnor och män och det som kallas ”kvinnligt” och ”manligt”. Eftersom studiematerial har lyfts fram som en viktig källa som påverkar vår bild av hur kvinnor respektive män förväntas bete sig har vi valt att undersöka vilka budskap om genus som finns i en grammatikbok i spanska för universitetsstudenter. LÄS MER

  3. 8. En representation av genus i spanska läromedel. : – Vad gör de egentligen?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sanna Forslund; [2015]
    Nyckelord :Genusrepresentation; läromedel; Connell; spanska; moderna språk; yrken;

    Sammanfattning : Den har studien har undersökt tre läromedel för spanska som moderna språk, två för årskurs 9 samt ett för gymnasieskolan. Då läromedel använder sig av så väl bild som text, har studien utgått från ett multimodalt perspektiv. LÄS MER

  4. 9. Stereotyper och normbrytningar : En studie av en lärobok i spanska som främmande språk, Amigos, ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Romyna Olea Torres; [2015]
    Nyckelord :kön; stereotyp; spanska som främmande språk; lärobok;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker Amigos tres (2010), en lärobok i spanska som främmande språk för den svenska grundskolan. Syftet är att få kunskap om hur genus skildras och i vilken utsträckning könsroller skiljer sig från normer och stereotyper, funktioner och lägen mellan könen. LÄS MER

  5. 10. ¿Who son represented y cómo? : En intersektionell studie av genus och etnicitet i läroböcker i engelska och spanska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Petra Berndalen; Elisabet Folkesson; [2014]
    Nyckelord :lärobok; engelska; spanska; textanalys; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Med bakgrund i att många lärare använder läroböcker i sin undervisning och att skolan ska låta värdegrunden gensomsyra undervisningen så undersökte vi hur genus och etnicitet uttrycks i böckerna i de två världsspråken engelska och spanska. Vi valde att undersöka genus och etnicitet ur ett intersektionellt perspektiv då vi ser deras växelverkan i identitetsprocessen som sedan påverkar maktstrukturer i samhället. LÄS MER