Sökning: "Systematic Quality Work in Preschool"

Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser innehållade orden Systematic Quality Work in Preschool.

  1. 1. Förskolerektorers reflektioner kring förutsättningar och stöd för skolutvecklingsuppdraget

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Johanna Jönsson; [2024]
    Nyckelord :Principal; pre-school; conditions; support; school development; theory of professionalization; Rektor; förskola; förutsättning; stöd; skolutveckling; professionsteori;

    Sammanfattning : Abstract As written in the pre-school's governing documents, principals are responsible for the work with school development and systematic quality work in the organization. In previous studies and in reports from the Swedish National Agency for Education, criticism has been given regarding, among other things, the lack of prerequisites and support for principals in carrying out school development. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares arbete med dokumentation : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Simon Larsson; Felix Benzon; [2024]
    Nyckelord :Documentation; phenomenography; preschool; preschool teacher.; Dokumentation; fenomenografi; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : The study conducted aims to contribute knowledge about systematic quality work in preschools from the perspective of preschool teachers, with a particular focus on the phenomenon of documentation. A qualitative method employing nine semi-structured interviews supported by a flexible interview guide was utilized as the data collection method. LÄS MER

  3. 3. Dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet : En kvalitativ studie om förskollärarens dokumentation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Ida Eckers; Marielle Andersson; [2022]
    Nyckelord :Analysis; documentation; pedagogical documentation; preschool; systematic quality work.; Analys; dokumentation; förskola; pedagogisk dokumentation; systematiskt kvalitetsarbete.;

    Sammanfattning : This study aims to contribute with knowledge about preschool teachers’ perspectives on documentation in the systematic quality work. The study uses a qualitative method where the collected empirical evidence is based on answers from 10 interviewed preschool teachers. LÄS MER

  4. 4. Vad kännetecknar det systematiska kvalitetsarbetet i förskolan? : En kvalitativ studie av förskollärares erfarenheter av systematiska kvalitetsarbetet i förskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Varvara Koselkova; [2022]
    Nyckelord :didactics; competence; cooperation; preschool; preschool teachers; quality; the systematic quality work; teaching.; didaktik; det systematiska kvalitetsarbetet; förskola; förskollärare; kompetens; kvalitet; samarbete; undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med mer kunskap om det systematiska kvalitetsarbetet i förskolan. Enligt läroplanens riktlinjer ska förskollärare ansvara för att resultat från uppföljningar och utvärderingar systematiskt och kontinuerligt analyseras för att utveckla kvaliteten i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Vetenskapliga teorier och dess plats i förskolans utbildning : Relationen mellan vetenskapliga strategier och systematiskt kvalitetsarbetet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Frida Winthersén; [2022]
    Nyckelord :Research methods; scientific strategies; early childhood education; preschool; systematic quality work; preschool teacher students; preschool teacher; Forskningsmetoder; vetenskapliga strategier; förskolan; systematiskt kvalitetsarbete; förskollärarstudenter; förskollärare;

    Sammanfattning : Förskolans uppdrag formas och förändras av samhället och det är upp till verksamma förskollärare att hålla sig uppdaterade och agera utifrån rådande styrdokument och uppdrag. Studien syfte är att lyfta hur förskollärare och förskollärarstudenters identifierar och relaterar sig själva till forskning i egen praktik, framför allt syftat till systematiskt kvalitetsarbete. LÄS MER