Sökning: "Till Fogelström"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden Till Fogelström.

  1. 1. En förskola för alla En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av inkludering och inkluderande arbetssätt

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Caroline Lindh; Emma Mossberg; Felicia Fogelström; [2023-10-19]
    Nyckelord :Förskola; inkludering; uppfattningar; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad förskollärare har för uppfattningar av inkludering och ett inkluderande arbetssätt. Förskolan är en plats för alla barn oavsett förutsättningar och alla barn har rätt till en likvärdig utbildning. Utbildningen ska präglas av alla barnens lika rätt till inflytande och delaktighet. LÄS MER

  2. 2. Att auktorisera sig eller inte - det är frågan : Auktorisationens betydelse för teckenspråkstolkars yrkesverksamhet i Sverige

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Liv Brännberg Fogelström; [2023]
    Nyckelord :Sign language interpreting; certification; accreditation; professionalization; profession; Teckenspråkstolkning; Auktorisation; professionalisering; profession;

    Sammanfattning : Enligt Kammarkollegiet visar auktorisation i teckenspråkstolkning på tolkens gedigna kunskaper och färdigheter, samt tolkens lämplighet för tolkyrket. Auktorisation för teckenspråkstolkar har erbjudits i Sverige sedan 1 juli 2003. Idag saknas information kring auktorisationens betydelse för teckenspråkspråkstolkens yrkesverksamhet. LÄS MER

  3. 3. Kreativum : En fallstudie av bildsalen på Färjestadens högstadium

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Liv Fogelström; [2022]
    Nyckelord :bildsal; lärmiljö; bildundervisning; bildpedagogik;

    Sammanfattning : Denna fallstudie syftar till att undersöka vilka tankar och idéer som ligger till grund förutformandet av en nybyggd bildsal samt hur den fungerar i praktiken. Syftet är vidareatt ge en sammanställning och en utvärdering av den nya bildsalen som förhoppningsviskan bidra med kunskap och erfarenheter inför framtida skolbyggen och renoveringar. LÄS MER

  4. 4. “Mitt mål är att de alltid ska ha sagt någonting på engelska under lektionen” : En intervjustudie om lärares didaktiska val för att främja elevers muntliga kommunikation i engelskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Tove Antonsson; Emma Jarl; Veronica Fogelström; [2022]
    Nyckelord :English as a foreign language; L2 learning; Young language learners.; Vilja att kommunicera; Målspråksanvändning; Kommunikativ förmåga; Didaktik.;

    Sammanfattning : I läroplanen för engelska i grundskolan föreligger ett stort fokus på den kommunikativa förmågan, samtidigt upplever elever en ovilja till att kommunicera på engelska under lektionerna. I förhandenvarande studie undersöktes hur lärare i årskurs 4-6 didaktiskt strukturerar sin undervisning för att motivera elever till att kommunicera på engelska i skolan. LÄS MER

  5. 5. Rätten att bli lyssnad på och få möjlighet till inflytande under sin tid på förskolan : En litteraturstudie om barns inflytande i förskolan

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Lotten Fogelström; [2022]
    Nyckelord :Early childhood education; UNCRC; child participation; literature review; Förskola; Barnkonventionen; barns inflytande; litteraturöversikt;

    Sammanfattning : Den här litteraturöversiktens syfte är att undersöka vilka begränsningar och möjligheter som finns för arbetet med barns inflytande i förskolan, utifrån artikel 12 i Barnkonventionen och Shiers (2001; 2010) delaktighetsmodell. Barnkonventionen har funnits sedan 1989, och har ratificerats av ett stort antal länder. LÄS MER