Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Ingen har sagt till killarna att 'du måste ändra på dig'” : En kvalitativ intervjustudie av hur fritidsledare upplever och bemöter maskulinitetsuttryck på fritidsgårdar

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Lina Johansson; Robin Edberg Wiksander; [2022]
    Nyckelord :Fritidsgård; Fritidsledare; Genus; Maskulinitet; Hegemonisk maskulinitet; Homosocialitet; Egenskapernas dikotomi; Relationskapital; Könsroller; Könsnormer;

    Sammanfattning : De svenska fritidsgårdarna fyller en viktig funktion för många ungdomar. De möjliggör en social och aktiv fritid där ungdomarna under kontrollerade former själva får planera sin egen tid utan krav på vare sig prestation eller aktivt deltagande. LÄS MER

  2. 2. “Du är välkommen här, precis som du är”: Det räcker inte att bara säga det, bevisa det. : En kvalitativ intervjustudie om nyanländas upplevelser av erkännande under sin skolgång.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Esteban Castro Avelar; Cicci Englund Lindvall; [2021]
    Nyckelord :Recognition; experiences; newly-arrived; moral violation; schooling; Erkännande; upplevelser; nyanlända; moralisk kränkning; skolgång;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka nyanlända elevers upplevelser av erkännande under sin skolgång. Det empiriska materialet för denna studie består av fyra lågt strukturerade livsberättelseintervjuer. LÄS MER

  3. 3. Konflikthantering : En studie med fokus kring barns konflikter och förskollärarens kvalitéer ur ett barns perspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jessica Ingvarsson; [2016]
    Nyckelord :Konflikter; Konflikthantering; Barns perspektiv; Förskollärarens kvalitéer; Förskolans verksamhet;

    Sammanfattning : Studien inriktar sig på att undersöka förskollärarens kvalitéer i en konfliktsituation utifrån ett barns perspektiv. Förskollärarens kvalitéer syftar i denna studie till roller, egenskaper samt uppgifter. Barns perspektiv innebär enligt Trondman (2011) att barnen ska ha rätt att ha det bra i nuet. LÄS MER

  4. 4. Att resa är att behöva kapital : En kvalitativ studie om att göra en klassresa

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Jonna Cederlöf; [2016]
    Nyckelord :Klassresa; klass; klassresenärer; livsstil; kapital; Bourdieu; kultur; utbildning; arbetarklass;

    Sammanfattning : By using Bourdieu's theory on capitals, the essay examines whether, and if so, in what ways, upward class mobility can affect one’s lifestyle. To examine this, I work with qualitative semi-structured interviews. Five upwardly mobile men and women were interviewed about their experience of being upwardly mobile. LÄS MER

  5. 5. Exploring the Cultural Trauma Theory

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Jens Trondman; [2009]
    Nyckelord :Alexander Trondman; eyerman; emergent; collective memory; cultural sociology; Olof Palme; cultural trauma; trauma; social construction; Social Sciences;

    Sammanfattning : This is a study of the murder of the Swedish Prime Minister Olof Palme, not as it actually occurred, but rather how it was mediated through representations in the media. The guiding research question is formulated as follows: Can the media representations of the murder of Olof Palme be understood as a case of an emergent trauma process? These representations covers only the first week after the murder. LÄS MER